کسب درآمد ارزی 500 میلیون دلاری با ترانزیت ریلی 10 میلیون تن بار




صالحی مدیر عامل راه آهن در برنامه خط اول به سوالات زیر در حوزه راه آهن پاسخ داد. در خصوص توسعه شبکه ریلی و افزایش سهم ترانزیت در این بخش چه اقداماتی انجام شده است؟ صالحی: با توجه به موقعیت ترانزیتی کشور در دنیا، تاکنون از این مزیت به خوبی استفاده نکرده ایم. ما 2 موضوع را در دستور کار داریم، اول استفاده از ظرفیت های فعلی و دوم توسعه خطوط ترانزیتی و تکمیل حلقه های مفقوده. ما با دیپلماسی حمل و نقل از ظرفیت های موجود بهره می بریم که نمونه آن کریدورهای شمال به جنوب، شرق و غرب کشور است. در مسیر شمال به جنوب 6 کریدور داریم. ما مسیر خزر شرق، مسیر دریای خزر غرب و مسیر دریای خزر را داریم. مسیر شرق دریای خزر هم اکنون متصل است و از ظرفیت های موجود استفاده می کنیم. ما تبادل واگن ها را در مرز سرخس-اینچه برون دو برابر کردیم. در سال گذشته 4 میلیون و 350 هزار تن ترانزیت ریلی در بخش صادرات و واردات از مرزهای ریلی داشتیم در حالی که در سال های گذشته این میزان از 3 میلیون تن فراتر نمی رفت. امسال به سمت فعال سازی مسیر دریای خزر که حمل و نقل ترکیبی است حرکت کردیم. در مسیر شمال به جنوب خطوط راه آهن به بندرعباس منتهی می شود. یکی از خطوط ریلی اولویت دار چابهار – زاهدان است. پروژه مهم دیگر راه آهن شلمچه – بصره است. اجرای بخشی از پروژه های ریلی با شرکت زیرساخت و بخشی با راه آهن است. برنامه شما برای تعامل بیشتر با شرکت زیرساخت حمل و نقل ریلی چیست؟ صالحی: ابتدا مسئولیت تمامی بخش های مرتبط با طراحی، ساخت و ساز در حوزه راه آهن را بر عهده داشت. شرکت زیرساخت 20 سال پیش تاسیس شد و بخشی از این مسئولیت ها به آن محول شده است. برخی از طرح ها بین این دو نهاد رد و بدل شده است. خط راه آهن شلمچه – بصره اول با شرکت زیرساخت بود، الان به راه آهن رسیده است. تلاش می کنیم با شرکت زیرساخت در راه آهن همگرایی بیشتری ایجاد کنیم. پروژه های ریلی با توجه به کمبود منابع باید اولویت بندی شوند. آیا برای تکمیل پروژه ها محدودیت زمانی وجود دارد؟ صالحی: پروژه ها دارای محدودیت زمانی و همچنین دارای بودجه هستند و با توجه به شرایط کشور و تخصیص منابع، اجرای پروژه ها تسریع یا کند می شود. وضعیت راه آهن چابهار – زاهدان چگونه است؟ گفته می شود 64 درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است. کی تکمیل میشه؟ صالحی: یکی از حلقه های مفقوده حوزه ریلی، خط راه آهن چابهار – زاهدان است که 630 کیلومتر طول دارد و علاوه بر بهره مندی و بهبود سیستان و بلوچستان، بخش مهم حمل و نقل بین المللی ما را تکمیل می کند. این پروژه با تاکیدات مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است اما باید به همین میزان اعتبار مجدد تخصیص یابد. این راه آهن 4 شهر را پوشش می دهد و دارای 4 قسمت 154 کیلومتری است. قسمت اول افتتاح شده، قطار باری در آن حرکت کرده و تست سرعت انجام شده است. قطار مسافربری حدود سه هفته در این مسیر حرکت خواهد کرد. قطعه یک راه آهن چابهار – زاهدان از خاش به زاهدان و از خاش به تهران تا یک ماه آینده تکمیل می شود. قسمت دوم خاش ایرانشهر است که پیشرفت کمتری دارد. قسمت های 3 و 4 بیشتر رشد کرده اند. امیدواریم همانطور که معاون اول رئیس جمهور قول تکمیل بودجه این پروژه را داده است منابع تخصیص یابد و در صورت تکمیل بودجه راه آهن چابهار – زاهدان تا سال 1402 تکمیل شود اما در صورت عدم تخصیص منابع، این پروژه تکمیل خواهد شد. طول کشیدن. هر تن کالای ترانزیتی چه درآمدی برای کشور به همراه دارد؟ صالحی: میزان درآمد حاصل از ترانزیت ریلی بسته به مسیر و نوع و حجم کالا متفاوت است، اما به عنوان مثال اگر باری در سرخس تحویل داده شود و از شمال به جنوب یعنی 1600 کیلومتر تا بندرعباس حرکت کند، ترانزیت درآمد دارد. 50 دلار به ازای هر تن بار. دارد. بسته به نوع بار و حجم بار قیمت های متفاوتی دارد و در صورت بیشتر بودن حجم شامل تخفیف نیز می شود. در مجموع ترانزیت ریلی 10 میلیون تن بار، 500 میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور دارد که نقدی است. وضعیت راه آهن شلمچه – بصره به کجا رسید؟ صالحی: تکمیل این راه آهن از نظر معنوی اهمیت دارد و سفر به کربلا را آسان تر و ارزان تر می کند. همچنین برای عراق و ایران از نظر انتقال بار مفید است. 10 ماه پیش تفاهم نامه ای بین وزرای راه دو کشور امضا شد. بخشی از مسیر دارای مین است. یک کیلومتر با همکاری سپاه و استانداری مین زدایی شد و زیرساخت ها تکمیل شد و اکنون به مرز عراق نزدیک شده ایم. ما جلسات مختلفی با طرف عراقی داشتیم، اما آنها نتوانستند تفاهم را اجرا کنند. قرار است 16 کیلومتر زمین برای مین زدایی در اختیار ما بگذارند که هنوز انجام نشده است. ما آماده انجام کار هستیم و این موضوع را به طرف عراقی منتقل کرده ایم. برای ایجاد این خط ریلی 32 کیلومتری باید 16 کیلومتر اول آن مین زدایی شود، سپس مسیری در داخل بصره به اروند رود می رسد و سپس روی رودخانه پل زده و به سمت بصره می رود. نخست وزیر عراق قول داده است که کار را پیگیری کند و امیدواریم با تشکیل دولت جدید عراق این اتفاق بیفتد و کار به جلو برود. ما در مرز کشور مشکلی نداریم و منتظر اقدام طرف عراقی هستیم. آیا شرکت راه آهن برای جذب سرمایه گذاری خصوصی اقدامی انجام داده است؟ صالحی: راه آهن پیگیر موضوع سرمایه گذاری شرکت های دولتی غیردولتی و شرکت های خصوصی در حوزه های زیربنایی است. سرمایه گذاری در خطوط اصلی ریلی کم درآمد است و برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد اما در بخشی از خطوط فرعی راه آهن سرمایه گذاری می شود و مثلا در حوزه معدن تفاهم هایی صورت گرفته است. سرعت اجرای پروژه های ریلی چگونه است؟ صالحی: در اسناد بالادستی نسبت به سایر بخش های حمل و نقل اولویت با حوزه راه آهن است. 40 پروژه در حوزه راه آهن داریم و باید اولویت بندی شود. هر سال باید منابع خود را روی 4 تا 5 پروژه متمرکز کنیم و به بهره برداری برسانیم و بقیه پروژه ها را در سال بعد اجرا کنیم. کمبود لکوموتیو چقدر است و ناوگان چقدر است؟ صالحی: سال گذشته که راه آهن را تحویل گرفتم 2 هزار میلیارد تومان بدهی و 3 هزار میلیارد تومان عدم تعمیر وجود داشت. برخی از بدهی های گذشته را تسویه کردیم. شرکت راه آهن برای اولین بار سودآور شد. در حوزه لکوموتیو باید دو اقدام نگهداری و تعمیر ناوگان موجود و ساخت لکوموتیوهای نسل جدید داشته باشیم. عمر لکوموتیوهای باربری در کشور بیش از 35 سال است که هزینه نگهداری و نوسازی بالایی دارد. در کنار نوسازی، بهسازی و نگهداری باید در جهت تامین لکوموتیوهای برقی جدید و قطارهای سریع السیر حرکت کنیم. با کمبود منابعی که می گویید این کار چگونه انجام می شود؟ صالحی: در بند الف ماده 57 برنامه ششم آمده است که یک درصد از سهم نفت باید به حوزه راه آهن اختصاص یابد اما تاکنون حتی یک ریال هم اختصاص پیدا نکرده است. اگر این منابع طی سالیان متمادی پرداخت شود، سرمایه گذاری بیشتری در بخش راه آهن امکان پذیر خواهد بود.


اخبار وب گردی

دیدگاهتان را بنویسید