چهار عامل صنعت خودروهای تجاری و رونق بازار



به گزارش « اخبار خودرو »، طی یکی دو سال اخیر در صنعت خودرو شاهد بودیم که علیرغم همه مشکلات پیش روی اقتصاد و صنایع کشور، تولیدکنندگان کشور توانسته اند جایگاه خوبی در بازار داخلی کسب کنند و با ورود مدل های جدید و به روز. و در مواردی مستقل از تولیدکنندگان خارجی این صنعت را بهبود بخشد. اگرچه در این میان نمی توان برنامه ریزی و مدیریت هدفمند تولیدکنندگان تجاری را نادیده گرفت، اما به عقیده یکی از فعالان و کارشناسان صنعت خودرو؛ آخرین تحولات این صنعت را باید ناشی از تزریق پول به تجاری سازی کشور دانست. به گفته امیرحسن کاکایی، سفارش و تزریق پول توانسته است مانع دیرینه تولید خودروهای تجاری و توسعه صنعت حمل و نقل را برطرف کند و باید منتظر نتایج این پیشرفت و توسعه در بلندمدت بود. مشروح گفت و گوی روزنامه «دنیای خودرو» با این فعال و کارشناس صنعت خودرو در ادامه آمده است. در یکی دو سال دیدیم که سازندگان به توسعه سبد محصولات و معرفی مدل های جدید به بازار روی آورده اند. چه عاملی را در این امر دخیل می دانید؟ تزریق پول به بازار منجر به رونق تولید و تنوع محصولات تولیدکنندگان تجاری شده است. اگرچه مدیران این کارخانه های خودروسازی بسیار فعال شده اند و از سوی دیگر نیاز بازار سنگین به تعویق افتاده است، اما بزرگترین مشکل در حوزه خودروهای سنگین کمبود نقدینگی و پول بوده است. در این سال ها همیشه راه حل سفارش و تزریق پول بین سازمان های مختلف رد و بدل می شد اما اخیرا شهرداری تهران مصوباتی را انجام داد و به این صنعت پول تزریق کرد که باعث سفارش شد. آیا فکر می کنید این رونق در صنعت خودروهای تجاری در بین تمام تولیدکنندگان اتفاق افتاده و ادامه خواهد داشت؟ تزریق پول و سفارش باعث شد کارهای مربوط به این صنعت که قبلا انجام می شد و منتظر تزریق پول بود و در این راستا رقابتی بین تولیدکنندگان تجاری ایجاد شد، اما این اقدام از ایران خوردیزل در سال 1394 آغاز شد. قدم اول. البته این رونق به شدت وابسته به تزریق پول است. یعنی هر وقت به هر دلیلی این تزریق پول متوقف شود، این رونق متوقف می شود و نمی توان گفت که این رونق مستمر خواهد بود. آیا با رونق صنعت حمل و نقل کشور در حوزه بار و مسافر می توان به نوسازی ناوگان امیدوار بود؟ سیستم حمل و نقل تجاری و مسافری ما به شدت وابسته به پولی است که دولت تزریق می کند. صنعت حمل و نقل در سال های اخیر با بحران شدیدی مواجه بوده و به دلیل رشد منفی اقتصادی، حمل و نقل تجاری کاهش یافته است. از سوی دیگر در بخش مسافربری شهرداری ها نیز با مشکل بودجه مواجه بودند که باعث شد تعداد خودروهای فرسوده افزایش یابد. پروژه های نوسازی مانند پروژه کلید در دست به دلیل کمبود نقدینگی و پول در این صنعت متوقف شد. اگرچه دقیقاً نمی دانیم از چه منبعی، اما به نظر می رسد این پول به صنعت خودروهای تجاری تزریق شده و اکنون قرار است از پتانسیل نوسازی ناوگان نیز استفاده شود. آیا رونق صنعت خودروهای تجاری باعث رونق اقتصاد کشور می شود یا خیر؟ اگر این صنعت شروع خوبی داشته باشد، توسعه وسایل نقلیه تجاری باری و مسافربری باعث بهبود حمل و نقل خواهد شد. بهبود این صنعت باعث شادابی جامعه می شود و در صورت ادامه آن به طور کلی بر اقتصاد تاثیر می گذارد. بنابراین دولت باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد. صنعت حمل و نقل در شرایط فعلی تحریم و بدون توجه دولت بسیار آسیب پذیر خواهد بود. رونق صنعت خودروهای تجاری چقدر برای صنعت خودرو اهمیت دارد؟ صنعت خودروهای سواری با صنعت خودروهای سنگین بسیار متفاوت است اما متاسفانه مسئولان امر چندان به این موضوع توجه نمی کنند. به نظر من صنعت خودروهای تجاری به دلیل وابستگی حمل و نقل به این صنعت بسیار مهمتر از صنعت خودروهای سواری است. گشایش رگ های اقتصاد در اولویت است. به همین دلیل خودروهای به روز و تقویت کامل ناوگان مورد نیاز است. تاکید من این است که با توجه به اینکه اقتصاد کشور در یک نوع رکود به سر می برد، خرید خودروهای تجاری برای مردم عادی چندان به صرفه نیست. بنابراین دولت باید هزینه خرید این خودروها را پرداخت کند و یارانه ای در نظر بگیرد. پرداخت یارانه می تواند به ایجاد زیرساخت برای هر صنعتی منجر شود. به عنوان مثال، سال ها یارانه برق داده می شود و حذف آن کل اقتصاد را تعطیل می کند. حذف یارانه از صنعت خودروهای تجاری مدت ها بود که اتفاق می افتاد و چندان به چشم نمی آمد، اما این صنعت به مرحله سکته رسیده است. این موضوع باعث شده ترافیک در شهرهای بزرگ افزایش پیدا کند و بازده حمل و نقل بین شهری بسیار کاهش یابد. تنها راه حل این موضوع توجه دولت است. در صورت اصلاح و بهبود صنعت خودروهای تجاری چه نتایجی را می توان مشاهده کرد؟ نتایج اصلاح این صنعت در آینده مشخص خواهد شد و به یکباره اتفاق نخواهد افتاد. متأسفانه توجه بیش از حد به صنعت خودروهای سواری و عدم توجه کافی به صنعت خودروهای تجاری و حمل و نقل عمومی و بار و مسافر، سردرگمی ایجاد کرده است که به راحتی باز نمی شود. امیدواریم مسئولان به این موضوع توجه کنند و وضعیت بهتر شود. وضعیت حمل و نقل درون شهری به حدی اسفناک است که استفاده از موتورسیکلت و پراید به عنوان وسیله نقلیه باری مطرح شده است. اگرچه این وسایل نقلیه در جای خود ارزشمند هستند، اما نباید از آنها برای حمل عمده بار استفاده کرد. زمانی که تولید برخی خودروهای تجاری افزایش متناسبی داشته باشد، بهره وری افزایش می یابد، مصرف سوخت و در نتیجه آلایندگی کاهش می یابد و البته این نتایج در بلندمدت قابل مشاهده خواهد بود. پیشرفت فعلی در این صنعت صفر است و زمانی شاهد نتایج مشهودی خواهیم بود که این صنعت با توجه به زیرساخت های خود توسعه یابد.


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید