چراغ راهنما در آثار هنری


گروه تصویری هنر آنلاین: نمایشگاه آثار عبدالحمید قدیریان با عنوان «نور هدی نور حسین و بس است» در فرهنگسرای نیاوران برپاست. قدیریان در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه این نمایشگاه با دعوت فرهنگسرای نیاوران ایجاد شده است، گفت: حدود 8 ماه پیش برای برگزاری چنین نمایشگاهی در فرهنگسرا دعوت شدم و از آن زمان شروع به کار کردم. من به شدت نقاشی می کردم و توانستم حدود 20 تابلوی جدید آماده کنم، اما به دلیل وسعت فضای گالری، حدود 20 تابلو از آثار قدیمی ام و 6 مجسمه برنزی را که در طول نمایشگاه روی آنها کار کرده بودم، به نمایشگاه آوردم. سال های قبل اما دیده نشده بود. نشان دادم او درباره مضمون آثارش گفت: چند سالی است که روی بحث نور و نور هدایت کار می کنم و نقاشی هایی که اخیرا کشیده ام نیز در همین مضمون است. در واقع تم اصلی همه این آثار «نور هدی» است که در قالب مضامین مختلفی به چشم می خورد. هر نقاشی معنای خاص خود را دارد، اما از آنجایی که من به عنوان یک نقاش پژوهش محور روی همه این نقاشی ها کار کرده ام، طبیعتاً یک سری موضوعات مرتبط با یکدیگر دارند، اما هر نقاشی ویژگی های خاص خود را دارد. قدیریان با اشاره به روند پژوهشی کار خود گفت: سال هاست که در تولید نقاشی هایم تلاش می کنم در محیطی پژوهشی کار کنم. موضوعات و مفاهیمی را انتخاب می کنم که توجهم را به خود جلب می کند و آنها را برای مدت طولانی مطالعه می کنم. وقتی احساس می کنم موضوع را تا حدی درک کرده ام، آن را به صورت تصویر در می آورد. وی درباره نحوه شکل گیری فیگورها و فضا در آثارش گفت: با توجه به اینکه طراحی زیادی انجام می دهم، در نقاشی هایم از مدل استفاده نمی کنم. این تصاویر به مرور زمان شکل می گیرد و در یک پروسه گاه طولانی، مدام طراحی و طرح می کنم و کنار می گذارم. آثار به مرور زمان یکدست می شوند و تبدیل به نقاشی می شوند. ایجاد فضا و محیط نقاشی ها کاملا ذهنی و بر اساس ایده هایی است که من از مفهوم می گیرم. هر مفهومی فضایی دارد و من این فضا را می بینم و در آثارم می آوردم. این هنرمند افزود: اصلاً به این فکر نمی کنم که با چه شیوه و سبکی کار کنم. من فرمی را که از یک مفهوم به دست می‌آورم می‌کشم و اصلاً تصمیم نمی‌گیرم که کارم واقع‌گرا باشد یا اکسپرسیونیستی و …. تصویری را که از مفهوم می‌گیرم می‌کشم. در واقع من به مفاهیم متعهد هستم نه سبک های نقاشی. وی درباره مجسمه هایش نیز گفت: علاقه زیادی به مجسمه سازی دارم، اما چون امکانات ندارم و آتلیه ام اجازه ساخت مجسمه را نمی دهد، شاید هر چند سال یک بار مجسمه بسازم. مجسمه هایی که در این مجموعه به چشم می خورد نیز در سال های گذشته ساخته شده اند. مجسمه به دلیل فضای سه بعدی، امکانات بیشتری برای کشف و شهود دارد و من بیشتر به آن علاقه دارم تا نقاشی. قدیریان ادامه داد: برای ساخت مجسمه با متریال های مختلف کار می کنم. من با هر ماده ای کار می کنم که به من امکان می دهد ایده های ذهنی ام را راحت تر اجرا کنم و حساسیت زیادی به مطالب ندارم. اما تمایل زیادی دارم که مجسمه های ساخته شده را برای ریخته گری برنز بفرستم، هرچند هزینه آن زیاد و امکان انجام آن کم است. در مجسمه سازی هم به مفهوم و احساس توجه می کنم، به همین دلیل تنوع و احساسات متفاوت را در کارها می بینید. وی با اشاره به انتشار کتاب «همپای نور» گفت: این کتاب روند تولید مجموعه آثار نمایشگاه های «آسمان حسین» و «همپای نور» را که در سال های 1393 و 1397 برگزار شده است، نشان می دهد.در این کتاب شکل گیری روند و رویکرد هنرمند به تولید آن آثار بر اساس متن و همراه با تصویر قابل مشاهده است. این متن نگاهی نو به تعریف و تئوری هنر دارد و در راستای تحقیقات قبلی من است. انشاالله اهالی هنر و دانشگاهیان با مطالعه کتاب نقد و بررسی خواهند کرد.


اخبار هنری

دیدگاهتان را بنویسید