وعده دولت جز با واردات روزانه 1700 خودرو محقق نمی شود



به گزارش « اخبار خودرو »، دولت مقدمات کار را برای از سرگیری واردات خودرو از اواخر تابستان امسال آغاز کرد. هرچند این اقدام کافی نبود اما پس از چندین سال ممنوعیت توانست زمینه واردات نزدیک به 150 خودرو را به کشور فراهم کند. به عبارت دیگر می توان گفت؛ واردات خودرو از زمان لغو ممنوعیت واردات کمتر از یک خودرو در روز است. روز گذشته مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان از واردات 120 دستگاه خودروی شرکت هیوندای به کشور خبر داد به طوری که با رقم واردات 22 خودروی وارداتی در ماه گذشته، در مجموع 142 خودروی خارجی در کشور ذخیره شد. گمرک. علیرضا قربانی نژاد فعال و کارشناس حوزه خودرو در گفت و گو با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: پیش از این در اوایل دی ماه سال جاری اولین محموله خودروهای وارداتی شامل 22 دستگاه خودرو وارد کشور شد که اکنون به دلیل واردات محموله جدید، تعداد خودروهای خارجی وارد شده به کشور در دو ماه مانده به پایان سال به 142 دستگاه رسیده است، این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده داده است تا پایان سال 100 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. امسال خواهد بود.” وی افزود: بر اساس وعده های وزارت حراست قرار است در بهار سال آینده 100 هزار خودرو دیگر به کشور وارد شود تا در مدت شش ماه مجموع خودروهای وارداتی به 200 هزار خودرو برسد. با توجه به شرایط واردات خودرو به کشور این سوال در افکار عمومی شکل گرفته است که آیا می توان ظرف 6 ماه به وعده واردات 200 هزار دستگاه خودرو عمل کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید در نظر داشت که از زمان اعلام آزادسازی واردات تا به امروز، تنها 142 خودرو خارجی وارد کشور شده است. بنابراین ورود 99 هزار و 858 دستگاه تا پایان سال امکان پذیر نخواهد بود. قطعاً این اتفاق نخواهد افتاد و این وعده نیز مانند دیگر وعده هایی که برای کنترل بازار خودرو داده شده، موقتاً دردهای بازار را التیام می بخشد و بازار لجام گسیخته، سرکشی های قبلی خود را از سر خواهد گرفت. اما دولت تابستان امسال اعلام کرد که واردات خودرو از سر گرفته می شود. چرا شرایط واردات خودرو مطابق میل مسئولان وزارت حراست و شرکت های واردکننده پیش نمی رود؟ واردات خودرو به کشور از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ به مدت تقریبا ۵ سال ممنوع شد و اسفندماه سال گذشته رئیس جمهور دستور آزادسازی آن را صادر کرد. چند ماه بعد شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه که در سال ۱۳۹۶ واردات خودرو را ممنوع کرده بود، به تمدید این ممنوعیت رای نداد تا ورود خودرو به کشور رسما آزاد شود. پس از آن بود که تدوین آیین نامه واردات خودرو جدی شد و سرانجام وزارت ایمنی پس از چند ماه تردید در هفته اول شهریورماه آیین نامه مربوطه را ابلاغ و ابلاغ کرد. طبق عرف، این دستورالعمل نیز مانند بسیاری دیگر، چندین ماه تا اجرای آن فاصله داشت. فارغ از ارقام کلان وعده داده شده، آیا دولت تا پایان سال موفق خواهد شد تعداد قابل توجهی خودرو به کشور وارد کرده و به بازار عرضه کند؟ با احتساب مهلت دو ماهه تا پایان سال، اگر قرار است وعده واردات 100 هزار دستگاه خودروی وزارت امنیت محقق شود، باید به طور میانگین روزانه 1722 خودرو خارجی وارد کشور شود. بر اساس این آمار به طور میانگین باید بیش از 12 هزار دستگاه خودرو در هفته و حدود 50 هزار دستگاه خودرو در ماه وارد کشور شود. با توجه به آثار بخشنامه های وزارت حراست از شهریور ماه سال جاری تا امروز حدود 150 روز از ابلاغ این آیین نامه می گذرد و با توجه به آمار 142 خودروی وارداتی، این بخشنامه نتوانسته است تاثیر قابل توجهی پس از لغو ممنوعیت واردات خودرو. به همین دلیل شرکت های واردکننده خودرو دغدغه بازگشت به شرایط قبلی را دارند و با تمام قوا وارد میدان نمی شوند. در این راستا دولت باید اقدامات موثرتری را برای تغییر رویه سال های گذشته و جلب اعتماد صاحبان تخصص و سرمایه در حوزه واردات خودرو در برنامه خود قرار دهد. آیا میزان عرضه محصولات خودروسازان خارجی به بازار تعیین کننده میزان سود شرکت های نماینده واردکنندگان است؟ آیا این میزان واردات خودرو می تواند هزینه های شرکت های واردکننده خودرو را تامین کند؟ همانطور که می بینیم دستورالعمل واردات خودرو به کندی اجرا می شود و این امر هزینه هایی را برای شرکت های فعال ایجاد می کند که مهم ترین آنها به دلیل تیراژ کم است. برای هزینه های پرسنل در زمینه فرآیندهای ترخیص و پشتیبانی فروخته می شود. زیرا همانطور که گفته شد به طور میانگین روزانه کمتر از یک خودرو، هفته ای کمتر از هفت خودرو و ماهانه کمتر از 29 خودرو وارد کشور شده است. برخی شرکت های واردکننده خودرو معتقدند بازار خودرو کشور کشش سالانه بیش از 70 هزار خودروی خارجی را ندارد. به نظر شما اگر وعده 200 هزار دستگاهی وزارت حراست محقق شود آیا متقاضی این خودروها وجود خواهد داشت؟ بهار تقاضا طی پنج سال گذشته افزایش یافته و عطش بازار مصرف به حدی افزایش یافته است که هر میزان خودروی خارجی عرضه شده در بورس ده برابر آن است. متقاضی برای خرید صف می کشد و این موضوع ربطی به تقاضای بازار مصرف ندارد. اگر وعده واردات 200 هزار دستگاهی تا پایان خرداد ماه سال آینده را در نظر بگیریم، وزارت امنیت 151 روز فرصت دارد تا به آن عمل کند. بنابراین در این بازه زمانی نمی توان امیدوار بود که وزارت حراست و شرکت های واردکننده در واردات و عرضه این تعداد خودرو حتی در صورت رفع تمامی موانع قبلی موفق شوند. به نظر من با توجه به روند بسیار کند کنونی و وجود چالش های مختلف به ویژه تامین ارز، تحقق این وعده با موانع زیادی مواجه است که اجازه نمی دهد مسئولان به وعده های خود عمل کنند.


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید