مصوبه سران دولت برای فروش خودرو در بورس تمدید می شود



به گزارش « اخبار خودرو »، عرضه خودرو در بورس کالا از ابتدای سال و پس از چند بار چانه زنی و رفع سوء تفاهم ها عملیاتی شده است. مهرماه سال گذشته و بر اساس مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه، مقرر شد خودروها در بورس عرضه شوند. با این حال، امسال این اتفاق افتاد. مدت اعتبار این مصوبه یک سال بوده و در مهرماه منقضی شده است. حالا پس از گذشت چند ماه از این مصوبه، شورای رقابت طی نامه ای خطاب به رئیس سازمان بورس، ممنوعیت فروش خودروهای شاهین، دانا و پژو 207 در بورس را اعلام و خواستار قیمت گذاری یکسان شد. مثل قبل. موردی که با موضع و مخالفت جدی وزارت امنیت، اقتصاد و شورای عالی بورس مواجه شد. حال طبق شنیده ها قرار است مصوبه مذکور یک سال دیگر تمدید شود تا نتایج عرضه خودرو در بورس قابل مشاهده باشد. اگر پس از پایان این یک سال عرضه خودرو در بورس موفقیت آمیز باشد و باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شود، به نظر می رسد میزان عرضه در بورس افزایش یافته و حداقل 50 درصد محصولات خودروسازان در بورس به فروش می رسد. در همین زمینه با فردین آقابزرگی، فعال و کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت سبد نیکان گفت وگویی انجام داده ایم. شورای رقابت با عرضه برخی خودروها در بورس مخالفت کرده است. دلیل مخالفت این شورا با فروش خودرو در بورس چیست؟ شورای رقابت 15 نفره و 10 نفر از اعضای آن نمایندگان دولت از سازمان برنامه و بودجه تا وزارت اقتصاد و امنیت هستند. این شورا یک نهاد مشورتی است. طبق آخرین مصوبه شورای رقابت در مهرماه 1400، خودروهای پرتیراژ باید با روش قیمت گذاری و فرمولی که از قبل وجود داشته به فروش برسد. خودروهایی مانند محصولات شاهین، دانا، پژو و… یعنی نامه رئیس شورای رقابت نوشته است که مصوبه مهر 1400 این شورا باید اجرا می شد. دلیل این نامه و انتشار آن را نمی دانم. آیا انتشار این نامه کاهش 10 هزار واحدی شاخص بورس بود؟ البته بلافاصله سازمان بورس، شورای عالی بورس و وزیر اقتصاد این موضوع را اصلاح کردند و اعلام کردند مصوبه شورای عالی بورس جدیدترین و مصوبه شورای رقابت برای مهر است. 1400. به نظر من باید مکانیزمی ایجاد شود که نامه هایی مانند اطلاعاتی که می تواند تاثیر مثبت یا منفی بر بازار سرمایه داشته باشد به صورت محرمانه در کدال بارگذاری شود و فقط در اختیار افراد مربوطه قرار گیرد. نه اینکه در همه کانال ها و رسانه ها دست به دست هم بدهند تا بر بازار سرمایه و شاخص کل تاثیر منفی بگذارند. اگر این اقدام در اروپا یا آمریکا انجام می شد، تک تک افراد مسئول به دلیل انتشار این خبر دستگیر و محاکمه می شدند. سهام ایران خودرو روز دوشنبه هفته جاری تا سقف 500 میلیون صف فروش داشت که البته بی اساس بود. همه ما و اهالی بورس می دانیم که این خبر بی اساس است اما این حرکت خوشایند نبود. امیدواریم تجربه ای برای افزایش هماهنگی در دولت باشد. چون 10 نفر از اعضای شورای رقابت به پیشنهاد دولت آنجا هستند و این ناهماهنگی بین آنها عجیب بود. بر این اساس معتقدید ریزشی که در بازار سرمایه و شاخص کل شاهد بودیم به دلیل انتشار خبر ممنوعیت عرضه برخی محصولات در بورس بوده است؟ این یک شوک برای بازار سرمایه بود. برخلاف دو روز گذشته شاخص کل 15 هزار واحد مثبت بود اما با توجه به انتشار این خبر در نهایت شاهد افت 10 هزار واحدی در این بازار بودیم. به این ترتیب اخباری که مبنایی نداشت، ناگهان بازار را سردرگم کرد. به عدم هماهنگی دولت و نمایندگان در شورای رقابت اشاره کردید. آیا در این هفته شاهد تغییراتی در این بخش خواهیم بود؟ شرایط شورای مسابقات چگونه پیش خواهد رفت؟ بسیاری از مردم تحت تأثیر چنین اخباری قرار دارند. بنابراین مدارک باید به گونه ای تکمیل شود که وقتی شورای عالی بورس، مجلس و دولت تصمیم می گیرند بدون محدودیت قابل اجرا باشد. یک سال است که هر روز بحث توقف عرضه در بورس مطرح می شود. این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون 34 هزار دستگاه خودرو فروخته شده است. البته وقفه داشت اما به هر حال عرضه ادامه پیدا کرد. آخرین مصوبات قانونی مبنی بر عرضه محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی کشورمان در بورس کالا با هدف کوتاه کردن دست دلالان و دلالان است. اما در این بین منافعی وجود دارد که برخی می خواهند آبرومندانه آنها را حفظ کنند تا عرضه خودرو در بورس را مخدوش کرده و به حالت قبل برگردانند. یک ماشین از کارخانه به فروش می رسد و با 80 تا 100 درصد اختلاف قیمت در بازار به فروش می رسد. هیچ کس نمی داند چه کسی این ماشین ها را خریده است. زیرا در اینجا برخی از ذینفعان وجود دارد. پس باید این شرایط را مدیریت کنیم. هدف از اجرای عرضه خودرو در بورس کالا، شفافیت قیمت و کاهش فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار است. شاید این موضوع به نفع سهامدار و مصرف کننده باشد اما برای گروهی که از این اختلاف قیمت سود می بردند دست به کار شدند تا از عرضه خودرو در بورس جلوگیری کنند. عرضه خودرو در بورس کالا چه زمانی در صورت های مالی خودروسازان دیده می شود؟ آیا در سه ماهه دوم سال آینده شاهد تغییراتی در صورت های مالی خودروسازان خواهیم بود؟ تغییراتی مانند افزایش درآمد، کاهش زیان و …؟ قطعا عرضه خودرو در بورس تاثیر بسیار مثبتی بر صورت های مالی خودروسازان خواهد داشت. بر اساس آمار دقیق تاکنون 34 هزار و 700 دستگاه خودرو در بورس به فروش رسیده است، ایران خودرو در 8 ماهه 347 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. اما حدود 10 درصد آن در بورس عرضه شده است. سایپا در این مدت حدود 222 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. یعنی از مجموع بیش از 550 هزار خودروی تولیدی این دو خودروساز، کمتر از 34 هزار خودرو در بورس به فروش رسیده است. بنابراین اثرات مالی سود و زیان در صورت های مالی شرکت های خودروسازی ما در سال 1401 با این میزان عرضه چندان محسوس نیست. اما به محض اینکه عرضه در بورس کالا روال عادی خود را طی کند و مخالفت و ممانعتی با این روال وجود نداشته باشد، قطعا در صورت های مالی سال 1402 بیشتر مشهود خواهد بود، همچنین در صورت افزایش میزان عرضه، حجم زیادی از عرضه ها به وجود می آید. بخشی از زیان 110 هزار میلیارد تومانی آنها تامین می شود. با توجه به مواضع جدی وزارت اقتصاد، صنعت و شورای عالی بورس در قبال شورای رقابت، آیا عرضه خودرو در بورس کالا ادامه خواهد داشت؟ قطعا ادامه خواهد داشت. وقتی آخرین دستورالعمل‌ها، قوانین و مقررات بر این عرضه تأکید دارد، نمی‌توان به سخنان و دستورات شورایی که ضمانت اجرایی ندارد و صرفاً یک نهاد مشورتی است، تکیه کرد. شورایی که تعداد زیادی از اعضای آن توسط دولت منصوب می شوند. باید در قالب هیئت مشورتی نظر بدهند، نه اینکه در حمایت از دلالی و احتکار صحبت کنند و ادعا کنند که قانون تغییر کرده است. در نامه رئیس شورای رقابت نوشته شده است که مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه 4 ماه پیش منقضی شده است. اکنون فوریه است. شورای مسابقات در این 4 ماه کجا بود؟ چرا 4 ماه پیش این نامه را منتشر نکردید؟ حالا که عرضه خودرو در بورس شروع شده، آمده اند و نامه ای برای توقف عرضه خودرو در بورس منتشر کرده اند. بنابراین مرجع و تحلیل ما همچنان این است که شرکت ها خودروها را در بورس عرضه کنند.


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید