فیات، سیات، اشکودا، فولکس واگن و بی ام و به ایران می آیند



به گزارش « اخبار خودرو »، هفته گذشته اولین محموله وارداتی در بورس کالا پذیرفته شد و طبق اعلام وزارت حراست تا یکی دو هفته آینده فروش آنها انجام می شود. با این حال هنوز ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد که تا ورود این خارجی های نسبتا جذاب به بازار حل نخواهد شد. همشهری بخشی از این ابهامات و سوالات را با عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودروسازی وزارت ایمنی در میان گذاشته است. به جز خودروهای چانگان و کیا که با اعلام ورود به بورس نهایی شد، چه خودروهایی و از کدام کشورها وارد شده است؟ اطلاع از جزییات محصولات وارداتی بر عهده خود شرکت های واردکننده است اما به طور کلی می توان گفت که برندهای اروپایی، کره ای، ژاپنی و چینی همگی در محصولات وارداتی گنجانده شده اند. از فیات به عنوان اولین بازار خودروی اروپا یاد شده است، کدام برند و کدام کشور اروپایی وجود دارد که قطعا در بازار ایران سهمی خواهد داشت؟ علاوه بر فیات، محصولاتی مانند سیت، بی‌ام‌و و محصولات اقتصادی فولکس واگن و اشکودا نیز کار خود را در فرآیند واردات آغاز کرده‌اند و طبیعتاً پس از احراز شرایط خدمات پس از فروش و سایر الزامات مرتبط، می‌توانند محصولات را وارد کنند. هفته گذشته 21 هزار و 140 دستگاه خودرو در بورس کالا پذیرفته شد اما گفته شد تنها 100 دستگاه وارد شده است. اختلاف رقم اعلام شده برای ثبت سفارش با تعداد واردات از کجا ناشی می شود؟ فرآیند واردات به این صورت است که واردکننده ضمن واردات سریع محصولات نمایشگاهی یا محصولاتی که بر اساس آن از سازمان های استاندارد و محیط زیست مجوز دریافت کرده است، به طور همزمان محصولات را به میزان دلخواه از طرف خارجی سفارش می دهد. بنابراین در این مرحله میزان ثبت سفارش نشان می دهد که واردکنندگان آماده عرضه این تعداد خودرو به بازار هستند. علت کم بودن تعداد خودروهای وارد شده به کشور در محموله های اولیه این است که این خودروها در مرحله اول تنها به منظور عرضه در نمایشگاه ها و کلینیک های تخصصی به منظور برآورد بازار و برآوردن نیازهای محیط زیستی وارد کشور شده اند. و سازمان های استاندارد و تمامی خودروهای خریداری شده در محموله های بعدی وارد کشور شدند. آنها خواهند بود. در نتیجه تفاوت تعداد ثبت سفارش با تعداد خودروهای وارداتی به کشور در مرحله اول، تخلفی از یکدیگر ندارند. آیا درصد مشخصی از کل واردات به خودروهای اقتصادی اختصاص دارد؟ اساساً چه سازوکار و انگیزه ای برای تشویق واردکنندگان به واردات محصولات زیر 10 هزار دلار وجود دارد؟ همانطور که می دانید سقف 20 هزار دلاری برای واردات خودرو در مصوبه هیات وزیران مطرح شده است، بنابراین واردات خودروهای لوکس مانند آنچه در سال های گذشته شاهد بودیم عملا غیرممکن است. اما اینکه چه تعداد خودرو با قیمت کمتر و به اصطلاح اقتصادی وارد کشور می شود، با مکانیسم تعرفه و همچنین میزان اسقاط مشخص می شود. این دو عامل به ویژه تعرفه به گونه ای تعریف شده است که با افزایش انگیزه برای واردکننده، بازار خودرو کشور به سمت رقابتی شدن پیش می رود. هفته گذشته برای خودروهای زیر 10 هزار تومان تعرفه 10 درصدی اعلام کردید اما از سوی دیگر تعرفه چانگان 9 هزار دلاری 25 درصد اعلام شد. این تناقض را چگونه توضیح می دهید؟ اساساً مبنای تعرفه گذاری چیست؟ اگر دقت کرده باشید برای خودروهای با حجم موتور 1000 سی سی یا خودروهای کم مصرف تعرفه 10 درصدی اعلام کرده ام. این سود منتسب بر اساس حجم موتور با توجه به آنچه در این زمینه در سال های گذشته وجود داشته است تعیین می شود و متناسب با افزایش حجم موتور و طبیعتاً میزان مصرف سوخت افزایش می یابد. گفته می شود قیمت برخی از خودروهایی که در هفته گذشته وارد بورس شده اند از جمله کیا سراتو بالغ بر 20 هزار دلار است. چرا سقف مقررات رعایت نمی شود؟ امکان سفارش خودرو با قیمت بالای 20000 تومان وجود ندارد. تمامی خودروهای وارداتی با رعایت این سقف قیمت خریداری شده اند. از سوی دیگر پذیرش خودرو در بورس بر اساس ریال انجام می شود و نظارت بر قیمت نیز توسط سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده انجام می شود. محدودیت منابع برای واردات سال آینده در بودجه چقدر است؟ برای سال جاری سقف یک میلیارد یورو در مصوبه هیات وزیران ذکر شده است، اما برای سال آینده سقف هنوز نهایی نشده است، هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت مصمم به جابجایی این سقف است. بازار خودرو با تداوم واردات خودرو و خودرو از شکل کالا به سمت رقابتی شدن بیشتر می شود. برداشت سرمایه در روزهای گذشته توقف یا ادامه عرضه خودرو در بورس سوال برانگیز شد. آیا فروش خودرو در بورس کالا متوقف می شود؟ و اگر بله با توجه به الزامات آیین نامه آیا این توقف شامل واردات هم می شود؟ در خصوص خودروهای وارداتی نیز سازوکار مشخصی برای فروش خودرو در بورس در آیین نامه واردات پیش بینی شده و مشکلات فروش خودروهای داخلی در بورس اصلاح شده است. بنابراین عرضه خودروهای وارداتی همچنان در بورس کالا انجام می شود و هم اکنون واردکنندگان زیادی نسبت به استقبال از این خودروها در بورس اقدام کرده اند، اما برای خودروهای تولید شده در مکانیزم مشترک با هماهنگی رقابت انجام شده است. شورا بررسی خواهد شد. یکی از انتقاداتی که به نحوه فروش خودرو در بورس وجود دارد افزایش قیمت به دلیل سازوکار مزایده کشف قیمت است که برای خودروهای وارداتی جلوه بیشتری خواهد داشت. چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟ اتفاقاً در حوزه واردات از ابتدای سازوکار بورس پیش بینی می شد که هیچکس نمی تواند پول به جیب بزند، زیرا در این چارچوب کشف قیمت به صورت شفاف انجام می شود. واردکننده 15 درصد سود منصفانه خود را می گیرد و بر این اساس قیمت پایه خودرو تعیین می شود و مابقی به خزانه واریز می شود تا انگیزه ای برای افزایش قیمت نباشد. پس از این قیمت گذاری خودروهای تولید داخل چگونه خواهد بود؟ آیا ورود مجدد شورای رقابت به معنای بازگشت قیمت گذاری دستوری است؟ در حوزه تولید داخلی، وزارت ایمنی در تلاش است تا به سازوکاری مشترک با شورای رقابت برای تعیین قیمت خودروهای داخلی دست یابد، اما نکته حائز اهمیت این است که عملکرد این شورای رقابت با دوره های قبل متفاوت است. و قرار نیست مانند گذشته قیمت را تعیین کند. و کاهش قیمت در دستور کار است. سیستم قیمت گذاری خودرو عیب یابی شده است و به دنبال راه حلی هستیم که به تولید آسیب نرساند و تفاوت زیادی بین قیمت کارخانه و بازار ایجاد نکند. ارزیابی شما از تاثیر واردات بر بازار و قیمت خودرو چیست؟ با توجه به افزایش تولید و روند منظم عرضه خودرو به بازار و همچنین عرضه خودروهای وارداتی، پیش بینی می شود تا پایان سال با افت قیمت در بازار خودرو مواجه شویم، بنابراین طبیعتا ، خودروها را نمی توان محصولی مناسب برای سرمایه گذاری دانست. می دانید که میزان تولید خودروسازان داخلی تا هفته گذشته از کل تولید سال گذشته پیشی گرفت و رکورد تولید ماهیانه خودرو در آذرماه پس از 5 سال شکسته شد، بنابراین امسال قطعاً با ترمیم و تثبیت جریان تولید مواجه هستیم. بعد از 5 سال متوالی آیا با این گفته موافقید که قیمت برخی خودروهای موجود با توجه به سقف سقف تعیین شده در آیین نامه افزایش یابد؟ دامن زدن به تلاطم بازار خودرو و ایجاد رسانه‌ای در خصوص افزایش قیمت خودرو معمولاً توسط تاجران علاقه‌مند به این بازار دنبال می‌شود و طبیعتاً با بازاریابی کاذب سعی در خنثی کردن تهدید افزایش تولید یا واردات به سود کلان خود دارند. . اما وزارت صنعت، معدن و تجارت مصمم است بازار خودرو را رقابتی کند و در ماه های آینده هم روند افزایش تولید و هم رقابتی شدن بازار خودرو از طریق واردات شدت بیشتری پیدا کند. آیا انگیزه ای برای واردات خودروهای کم آلاینده وجود دارد؟ برای اولین بار در تاریخ واردات خودرو تمهیدات ویژه ای در خصوص واردات خودروهای کم مصرف در نظر گرفته شده است به گونه ای که به عنوان مثال تعرفه واردات خودروی کم مصرف با موتور 1000 سی سی برای خودرویی مانند کیا تعیین شده است. پیکانتو 10 درصد است در حالی که پیش از این تعرفه این خودروها 55 درصد بود. برای خودروهای برقی و هیبریدی نیز تدابیری اندیشیده شده تا این خودروها با قیمت مناسب در دو حوزه نرخ تعرفه و میزان اسقاط مورد نیاز به دست مشتریان برسد. انتقاداتی مبنی بر عدم تطابق خودروهای وارداتی با نوع بنزین موجود در کشور مطرح شده است، آیا پیش بینی لازم در این زمینه صورت گرفته است؟ بیشتر این انتقادات یا از سر ناآگاهی و یا از روی خطر دیدن منافع گروهی خاص مطرح می شود. به هر حال به نظر می رسد برخی از منتقدان یا عمدتاً کاروان واردات را پشت سر گذاشته اند و یا حداقل نتوانسته اند با واردکنندگانی که خودرو وارد کرده اند همراهی کنند. آیا امکان بازنگری در ممنوعیت واردات از فرانسه وجود دارد؟ خودروسازان فرانسوی در پاسخ به تعهداتی که در مقاطع مختلف داشته اند، مخالفت های زیادی داشته اند و خودروسازان بزرگ داخلی به عنوان شرکای استراتژیک خود متحمل آسیب های فراوانی از این معترض شده اند، بنابراین همه چیز به نحوه جبران این زیان ها و ارائه برنامه ای روشن در این زمینه بستگی دارد. و از تکرار آن خودداری کنید. دارد.


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید