عدم نگاه تخصصی به مقوله مرمت برای نجات یک میراث



گروه معماری هنر آنلاین: روناک روشن گیلوانی استودیو معماری روشن را در سال 2013 تاسیس کرد. گروه معماری روشن ایده های خود را بر اساس نیاز مشتری، کاربردهای ساختمان و اثرات زیست محیطی طراحی می کند. او سعی می کند با تلفیق قابلیت های طراحی دیجیتال و روش های تولید بومی در ایران به الگوهای هوشمند و جدید در طراحی دست یابد. مشروح گفتگوی هنرآنلاین با روشن گیلوانی را در ادامه بخوانید: خانم روشن لطفا ابتدا از نحوه ورودتان به عرصه معماری بگویید. معماری را در دانشگاه هنر و معماری کمال الملک خواندم و در حال حاضر دانشجوی دوره MBA مدیریت پروژه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران هستم. از چه زمانی کار اجرایی را شروع کردید؟ از ترم دوم دانشگاه که متوجه شدم از رشته معماری می توانم کسب درآمد کنم. از همان زمان کارهایی مانند طراحی و انجام پروژه های دیگران را شروع کردم و با توجه به وسعت معماری، دوست داشتم تمام جوانب کار را تجربه کنم. از سال 93 تا 94 کم کم شروع به اجرای پروژه های خودم کردم. بیشتر روی چه پروژه هایی تمرکز می کنید؟ بیشتر روی طراحی داخلی پروژه های درمانی تجاری تمرکز می کنم، البته روی مرمت و بازسازی بافت تاریخی رشت هم کار می کنم. لطفا مهم ترین پروژه اجرایی خود و ویژگی های آن را توضیح دهید؟ من دو پروژه در دو زمینه مختلف انجام دادم که هر دو نقطه عطفی در حرفه من شدند. پروژه «کافه موزه رشت» بود که طراحی و اجرای آن حدود یک سال به طول انجامید. کارفرمای این پروژه یک کلکسیونر بود که طبق طراحی قرار بود هم کافه باشد و هم محلی برای نمایش آثار هنری و مهر مدارک و … فضای این کار و تحقیقاتی که قبلا انجام دادم مرا تشویق به ورود کرد. حوزه بناهای قدیمی و تاریخی. پروژه بعدی طراحی داخلی مطب دندانپزشکی دکتر بشردوست بود که در آن از منابع نور و استفاده از مواد مختلف برای ایجاد فضایی آرامش بخش استفاده کردم. در پروژه «کلینیک دندانپزشکی بشاردوست» برنده دو جایزه «طراحی آینده» و «جایزه جهانی معماری» شدید. از دید داوران، چه نکاتی در آثارتان بود که باعث موفقیت شما در این مسابقه شد؟ مجموعه ای از عوامل مانند توزیع مناسب نور، سازماندهی فضاها و مصالح باعث انتخاب این پروژه شده است. با توجه به موقعیت پروژه و همچنین نمای ساختمان، امکان تغییر نسبت و جهت بازشوها وجود نداشت. بنابراین نور را با نمونه های آن برای کاربران داخلی تعریف کردیم. با توجه به اثرات ثابت شده نور مناسب در بهبود روند درمان، توجه ویژه ای به این مقوله داشتیم تا محیطی شفابخش و محیطی ایجاد کنیم که کمترین تنش و اضطراب را به کاربر القا کند. با توجه به اینکه مرمت آثار هنری مرمت بناها و بافت ها است، وضعیت مرمت بناهای تاریخی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ با توجه به گستردگی و اهمیت بناهای تاریخی ایران و بافت تاریخی، از سوی دیگر، درهم تنیدگی بین «بافت» و «تک بنا» مرمت نادیده گرفته شده یا به نادرست پهنه بندی شده است. از بودجه ریزی نادرست تا مرمت و نگهداری بناهای تاریخی، نوع قرارداد با مرمتگران (پیمانکاران) تا تصویب طرح و اجرای پروژه بازآفرینی بافت های فرسوده و همچنین شبهات در نگاه در اجرای این طرح عوامل موثری در ارزیابی حفظ و بقای بافت تاریخی و آثار تاریخی کشور هستند. می توان آن را در نظر گرفت. بر این اساس با توجه به گستره جغرافیایی می توان قاطعانه اعلام کرد که در وضعیت نامناسبی قرار داریم و باید برای نجات این میراث اقدام کنیم. آیا نگاه تخصصی به مقوله مرمت از سوی قانونگذاران وجود دارد؟ قانونگذاری با تجربه، توسعه و تحقیق رابطه دوسویه و مستقیم دارد. اگر از نظر قانون گذاری انعطاف نداشته باشیم و بدون در نظر گرفتن پیشینه و سیر تحول علم و پژوهش راه را ادامه ندهیم راهش رفتن به ترکستان است. قانونگذاری اهرم مهمی در پیشبرد اهداف ما است، اما اگر عمیقتر در مورد موضوع صحبت کنیم، باید نگرش خود را در اجرای قانون تغییر دهیم. ما باید عدم نگاه کارشناسی به مقوله مرمت را برطرف کنیم. چگونه می توان از ظرفیت دانشگاه ها در بهبود شرایط حاکم در حوزه مرمت و بازسازی استفاده کرد؟ با تکیه بر انتقاداتی که به نظام آموزشی در رشته معماری وارد می شود و با توجه به وجود آسیب هایی که همگی شاهد آن هستیم بویژه در گرایش های مرتبط با رشته معماری در محیط دانشگاهی، فضای دانشگاهی و دانشگاهی کمک شایانی در توسعه جامعه، معماری و مرمت. اما برای استفاده از ظرفیت های دانشگاهی باید کمی از نظریه محور بودن فاصله گرفت و در کلاس های درس، دنیای واقعی را به صورت ملموس تر پذیرفت تا دنیای واقعی را دید. رفت‌وآمد دیدن تئوری و عمل، حضور اساتید کارآمد در محیط دانشگاه و حضور دانشجویان در کارگاه‌هایی که می‌توان از آن‌ها تجربیات علمی و ملموس کسب کرد، گامی است که نیازمند تغییرات اساسی در نظام آموزشی ما است. در این زمینه. مرمتگر و معمار باید ناظر تیزبین و تجسم عالی باشد، اگر فضای آموزشی برای پرورش این دو مقوله فراهم نشود، پس از فارغ التحصیلی دانشجویان، نقاط کور آشکار می شود.


اخبار هنری

دیدگاهتان را بنویسید