سهم بخش خصوصی از بازار خودرو؛ 12 درصد تیراژ و 38 درصد درآمد



مراسم معرفی و شروع تولید انبوه موتور جدید گروه صنعتی ایران خودرو و پلت فرم بومی برقی و الکترونیکی این خودروساز برگزار شد. این موتور جدید با نام تجاری موتور EFP شناخته می شود و طراحی و توسعه آن در شرکت تحقیقات و تولید طراحی موتور ایران خودرو (IPCO) انجام شده است. موتور EFP قدرتمندترین نیروی محرکه ای است که در حال حاضر در صنعت خودروسازی ایران تولید می شود. این موتور جدید برای اولین بار بر روی دناپلاس توربوی جدید نصب می شود که از امکانات ایمنی و راحتی بیشتری نسبت به نسخه قبلی برخوردار است. به گفته مدیران ایران خودرو، هیچ گونه اشتراکی بین این دو موتور از نظر قطعات وجود ندارد و اکثر قطعات EFP از نظر طراحی کاملا با موتور EF7 قدیمی تفاوت دارند. مهدی رجبعلی، مدیرعامل شرکت ایپکو، نقشه راه موتور را با سه استراتژی تدوین کرد. نقشه راه موتور در ایران خودرو با سه استراتژی تدوین شد. کاهش تولید موتورهای پرمصرف، تولید و ارتقای محصولات فعلی و در نهایت توسعه موتورهای کم مصرف از جمله این راهکارها بوده است. کاهش مصرف سوخت تا یک لیتر در این خانواده موتورها و بهبود آلایندگی و دستیابی به استاندارد یورو 5 از جمله اهداف ما در تولید موتورهای جدید است. هدف اصلی ما کاهش مصرف سوخت بود اما در هر صورت گشتاور این موتور نیز نسبت به موتور EF7 بهبود یافته است. وزن قطعات متحرک در این موتور یک کیلوگرم کاهش یافته است که به طور خاص باعث کاهش اصطکاک شده است. خودروی رایرا نیز قرار است از این موتور بهره مند شود و امیدواریم با تولید این موتور و سایر موتورها رضایت مشتریان را افزایش دهیم. محمد قاسمی، مدیرعامل جتکو، با روان سازی تولید با یکپارچه سازی خودروهای برقی و الکترونیکی در خصوص پلتفرم برقی و الکترونیکی ایران خودرو، باید بگویم که این محصول حاصل سه سال فعالیت جتکو، ساپکو و مرکز تحقیقات ایران خودرو است. این پلتفرم خاستگاه یک رویداد مهم است و طراحی آن به عنوان یک مدل پایه اتفاق افتاده است. بیش از 30 درصد قیمت خودرو برق و الکترونیک آن است اما در حال حاضر در محدوده 25 درصد هستیم. در سال های آینده حدود 50 درصد از قیمت خودرو در جهان به برق و الکترونیک آن اختصاص خواهد یافت. این پلتفرم در دناپلاس بدون کلید (دکمه استارت) و Rera پیاده سازی خواهد شد. ادغام برق و الکترونیک خودروها تولید را روان خواهد کرد. مهدی خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در سه سال آینده 35 درصد محصولات را به موتور EFP مجهز می کند. در ابتدای سال جاری قول دادیم در قالب برنامه هایی با عنوان «قار» هر ماه شاهد رونمایی از محصولات و دستاوردهای ایران خودرو باشیم. باید نام جدیدی برای این موتور انتخاب می کردیم. چون ارتقا یافته و کاملا جدید است. همچنین شاهد رونمایی از پلتفرم برق و الکترونیک هستیم. امروز ما در مورد 60 درصد یک خودرو صحبت می کنیم و در حال حاضر از سه خانواده موتور در محصولات خود استفاده می کنیم. طی سال آینده 35 درصد از محصولات ما به این موتور مجهز خواهند شد. این موتور سه سال کار شده و مالکیت معنوی آن متعلق به ایران خودرو است. گشتاور را 25 نیوتن متر و قدرت را 15 اسب بخار افزایش داده ایم و مصرف سوخت نیز 10 درصد کاهش یافته است. این موتور در فاز اول در دنا، اوایل سال آینده در تارا و شهریور آینده در ررا مورد استفاده قرار می گیرد. همه این موارد به ما کمک می کند تا محصولات با کیفیت تری را ببینیم. در این سال بیش از 150 هزار خودرو تولید و فاکتور کردیم که همگی حاصل تلاش همه همکاران ما در ایران خودرو است. موضوع روز صنعت خودرو، عرضه خودرو در بورس است. به نظر من آنچه صنعت خودرو را آزار می دهد، دستور قیمت گذاری است که به عنوان انحصار بر آن اعمال می شود. با سهم نسبی 38 درصدی ریالی که خودروسازان غیر از ایران خودرو و سایپا دارند، باید در انحصار یا عدم انحصار این صنعت بازنگری جدی صورت گیرد. بیش از 350 هزار میلیارد تومان در سال های گذشته از جیب خودروسازان رفته است و باید مشخص شود به جیب چه کسانی رفته است. زیرا بخش زیادی از مردم سهامدار ایران خودرو و سایپا در قالب سهام عدالت هستند اما سود آن به جیب دیگران رفته است. مسئولان موظفند زیان های ناشی از دستور قیمت گذاری را جبران کنند. طبق قانون باید این ضرر جبران شود و پیگیر این موضوع هستیم. ما برای پیشبرد چنین پروژه هایی به پول نیاز داریم. بر این اساس بیش از یک میلیارد دلار پروژه در ایران خودرو تعریف کرده ایم. اما وقتی از حقوق خودروسازان صحبت می کنیم، به ما برچسب انحصار می زنند. صنعت خودرو از انحصار خارج شده و 12 درصد از نظر تعداد و 38 درصد از نظر ریالی در اختیار بخش خصوصی است. امیرحسین قناعتی، معاون توسعه صنعت حمل و نقل ایدرو موتور، پیشرو فناوری در صنعت خودرو، آنچه امروز در ایران خودرو انجام شد، نشان می دهد که کشور ما دارای صنعت خودرو بوده و توانایی طراحی و تولید موتور بدون کمک را دارد. از خارجی ها موتور پیشرو تکنولوژی در صنعت خودروسازی است. ما صاحب صنعت خودرو هستیم و در این زمینه حرفی برای گفتن داریم. اگرچه در تحریم هستیم، اما اقدامات بزرگی انجام شده است. اگر همین میزان تحریم برای کشوری مثل آلمان اعمال شود، حتی یک خودرو از آن خارج نمی شود. همراهی با صنعت خودرو و قطعه سازی می تواند ما را به درجه ای از شانس و توانایی برای گفتن در صنعت خودروسازی جهانی برساند. محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، احتکار 300 هزار خودروی صفر در منازل مردم. زمانی که پژو قصد داشت یکی از موتورهای خود را توسعه دهد، 700 میلیون دلار هزینه و سرمایه گذاری کرد. خوشحالیم که این اتفاق بزرگ در ایران خودرو رخ داده است. به خصوص که امروزه بسیاری از مردم از شکست این دو خودروساز، اگر برای اقشار متوسط ​​و پایین خودرو تولید می کنند، لذت می برند. گفته می شود این دو شرکت به دلیل تولید خودرو با قیمت پایین و درصد بالای تولید داخل، بازار را در انحصار خود در آورده اند. به راستی با رانتی که از جیب سهامدار به جیب دلال می ریزیم دنبال چه هستیم؟ در همه جای دنیا پول به سمت تولید حرکت می کند، اما اینجا شرایط فرق می کند. تدابیری اندیشیده اند که ما به مجمع برویم. اما ایران خودرو و سایپا از ابتدای سال تاکنون 250 هزار میلیارد تومان فروش داشته اند که عمدتا بر اساس تولیدات داخلی بوده است. این در حالی است که مونتاژکاران با تیراژ بسیار اندک تولید ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فروخته اند و قیمت گذاری تکلیفی برای آن ها اعمال نشده است. هرچه این دو خودروساز ضعیف تر شوند، کیفیت تولید آنها کاهش می یابد. در حالی که قطعه سازان ما با فناوری دهه هفتاد تولید می کنند، در مسیر ارتقای کیفیت حرکت کرده ایم. ما باید سیاست را تغییر دهیم. زیرا حدود 350000 نفر در زنجیره تامین خودروسازان و شبکه خدمات پس از فروش ما کار می کنند. اگر بخواهیم خودروهای احتکار شده در خانه های مردم که حدود 300 هزار خودرو است را آزاد کنیم و به محیط زیست کمک کنیم، باید سیاست سرمایه گذاری را تغییر دهیم. علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی؛ این کشور دارای بالاترین نرخ رشد تولید خودرو در جهان است. صنعت خودرو در سه حوزه اصلی درگیر است. حوزه اول بحث تولید با توجه به نیازی است که در کشور وجود دارد. علاوه بر این، ورود خودرو به سبد کالای صادراتی کشور نیز مهم است و امیدواریم صنعت خودروسازی ما نیز وارد این حوزه شود. حدود 1.5 میلیون خودرو در کشور نیاز داریم. صنعت خودرو در سال های گذشته رکورد یک میلیون و 600 هزار خودرو را داشت که به دلیل تحریم ها و شوک کرونا کاهش یافت. در سال گذشته و امسال رشد خوبی در حجم تولید خودرو داشتیم تا اینکه ایران بالاترین نرخ رشد تولید خودرو را در جهان داشت. موضوع دیگر کیفیت است. چیزی که مردم انتظار دارند. ما معتقدیم که باید از تولیدکننده داخلی حمایت کرد و فرصت ارتقای کیفی را فراهم کرد. خودروساز نیز باید کیفیت را افزایش دهد. افتخار بزرگی است که مدیران ما می گویند تولید ما بیش از 80 درصد داخلی است. اینکه قرار است 12 محصول جدید رونمایی شود گام بزرگی است. موضوع دیگر قیمت است، موضوع مهمی که به زنجیره تامین خودرو نیز مربوط می شود. خودروساز باید بتواند از تولید سود عادی کسب کند. اساساً یک بنگاه اقتصادی برای رشد باید سود داشته باشد. ما سعی کردیم مالیات تولید را کاهش دهیم و مالیات بر مصرف را افزایش دهیم. سال گذشته مالیات تولید از 25 درصد به 20 درصد کاهش یافت و امسال نیز این رقم کاهش می یابد. باید اشتغال 500 هزار نفر مرتبط با صنعت خودرو حفظ شود و تولید با زیان عادلانه نیست و قیمتی که باعث ضرر تولید شود نیز عادلانه نیست. در این زمینه اقدامات انجام شده در بورس می تواند به شفاف سازی قیمت کمک کند و باید ادامه یابد.


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید