تعرفه علی الحساب واردات خودرو; 6 تا 31 درصد



به گزارش « اخبار خودرو »، بر اساس صورتجلسه تکمیلی کارگروه اقتصادی واردات خودرو، طی جلسه ای که روز دوشنبه 28 آذرماه توسط این کارگروه در محل وزارت حراست برگزار شد، سود علی الحساب بازرگانی برای واردات خودرو مشخص شده است. حاضرین در این جلسه که اسامی آنها در صورتجلسه مذکور ذکر شده است، سید رضا فاطمی امین؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت و سید احسان خاندوزی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی که این صورتجلسه را امضا کرد، علیرغم اینکه به موجب بند دوم مصوبه 139373.60475 مورخ هفتم آبان ماه سال جاری هیئت وزیران، کارگروه اقتصادی واردات خودرو که با رعایت ماده 19 آیین نامه داخلی شورای دولت تشکیل شده است، عضویت دارد و نفر سوم نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه است، اما در تعیین تعرفه که تنها وظیفه این کار است. گروه، فقط وزرای عضو تصمیم گیرنده هستند و رئیس سازمان برنامه نقشی ندارد! اما جالبتر از شأن حضور رئیس سازمان برنامه در این جلسات، میزان تعرفه تعیین شده برای واردات خودرو است; طبق صورتجلسه اخیر سود بازرگانی علی الحساب خودروهای با قیمت فوب زیر 10000 یورو با حجم موتور 1200 سی سی و کمتر؛ 6 درصد و با حجم موتور بالای 1200 سی سی; 11 درصد تعیین شده است. همچنین سود بازرگانی علی الحساب خودروهای با قیمت فوب بالاتر از 10000 یورو با حجم موتور 1500 سی سی و کمتر. 21% و با حجم موتور بالای 1500 سی سی; 31 درصد تعیین شده است. در ضمن تعرفه واردات قطعات خودرو 25-35 درصد است! برخی کارشناسان نیز با توجه به تصمیم قبلی شناور بودن تعرفه و موکول شدن تعیین آن به عرضه و کشف قیمت در بورس، تعیین تعرفه واردات خودرو را به موقتی بودن عرضه خودرو در بورس کالا مرتبط می دانند. تبادل. مشوق های اهلی سازی؛ در سایه تعرفه پایین واردات – موسی ترابی، فعال و کارشناس صنعت قطعه سازی، به نظر شما با توجه به تعرفه 25 تا 35 درصدی واردات قطعات خودرو، تعیین تعرفه کمتر چه عواقبی را برای شما به همراه خواهد داشت. واردات خودروهای کامل برای صنایع خودرو و قطعه سازی دارد؟ همانطور که می دانید؛ تحریم های هدفمند صنعت خودرو، تولید خودرو در کشور را با مشکل جدی مواجه کرده است. اما در یک ماه اخیر نوسانات نرخ ارز و افزایش افسارگسیخته قیمت دلار واردات بسیاری از قطعات را نیز با مشکل مواجه کرد و در این شرایط بسیاری از مدیران و کارشناسان این صنعت معتقدند تولید در شرایط فعلی شرایط اقتصادی نیست اما با تلاش برخی شرکت های دانش بنیان و متخصصان، بسیاری از قطعات مورد نیاز خطوط تولید در داخل کشور بومی سازی شد و به خودکفایی در تولید قطعات کمک زیادی کرد. اما پس از اعمال تحریم های غرب علیه صنعت خودرو، متاسفانه واردات برخی از قطعاتی که توجیه اقتصادی برای تولید داخل نداشت، با مشکل مواجه شد و به همین دلیل محصولات برخی خودروسازان به صورت ناقص به پارکینگ ها ارسال شد. و انبارهای خودروسازان. اگرچه تولید خودروهای معیوب کاهش یافته اما متاسفانه به صفر نرسیده و نبود قطعات با تکنولوژی بالا و خاص در خطوط تولید باعث ضرر شرکت ها و کاهش عرضه محصولات شده است. در چنین شرایطی، تعیین تعرفه های پایین برای واردات نه تنها انگیزه های توسعه ساخت داخل را تحت الشعاع قرار می دهد، بلکه تولید خودروهای CKD نیز برای مونتاژکاران سودآور نخواهد بود. به ویژه اینکه طبق صورتجلسه وزارت امنیت و اقتصاد، تعرفه خودروهای هیبریدی بر اساس بندهایی در کتاب مقررات صادرات و واردات ۱۴۰۱ تعیین می شود که کمتر از این ارقام است. آیا آمارهای اعلام شده از رشد تولید خودرو توسط خودروسازان و دستیابی به تیراژ تولید سال گذشته طی 9 ماهه امسال راهی برای ایجاد تعادل در بازار قبل از معرفی خودروهای وارداتی است؟ هر چند در شرایط فعلی افزایش تولید و عرضه خودرو راهکار عملی موثری برای ایجاد تعادل در بازار خودرو به نظر می رسد. می آید، اما کمبود قطعات و مشکلات واردات قطعات وارداتی با گرانی ارز و عدم صرفه اقتصادی برای قطعه سازان، تولید و عرضه را با چالش جدی مواجه کرده است. همانطور که اشاره کردید عرضه محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد افزایش داشته است. اما با وجود این رشد چشمگیر، بدهی معوقه خودروسازان به قطعه سازان عاملی برای کمبود عرضه و رشد لجام گسیخته قیمت در این حوزه شده است. با توجه به اینکه واردات خودرو با تعرفه بالا تعادلی را در بازار خودرو ایجاد نمی کند، چه تدابیری باید در حوزه خودروسازی برای تعیین تعرفه پایین برای واردات اتخاذ و اجرا شود؟ بزرگترین مشکل صنعت خودرو در چند سال اخیر قیمت گذاری دستوری بوده است. . با تعیین نرخ عوارض، تولید محصولات خودروسازان منجر به زیان فزاینده می شود و با وجود تقاضای متعدد، این شرکت ها بدهکارترین شرکت ها در صنایع کشور شدند. تنها عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا بود که توانست قیمت گذاری دستوری را معکوس کند و ادامه این مسیر می تواند منجر به واقعی شدن قیمت تمام محصولات شود. زیرا قیمت در این بورس به صورت رقابتی و شفاف تعیین می شود و کشف قیمت برای طرفین معامله قابل قبول و منصفانه است. از این منظر عرضه هر چه بیشتر کالا در بورس کالا قطعا بهتر از سهمیه بندی یا قرعه کشی است که واسطه گری های غیرمنطقی و بیهوده برای اقتصاد و مردم را به دنبال دارد. این موضوع نشان از مزیت بورس کالا در حمایت از تولید و سودآوری شرکت ها دارد و می توان آن را مثبت ارزیابی کرد و پیشنهاد من این است که این روند با قوت ادامه یابد. همانطور که گفته شد خودروسازان در سال جاری نسبت به سال گذشته 32 درصد افزایش تولید و عرضه محصولات را به ثبت رسانده اند. با توجه به افزایش عرضه محصولات چرا صف های خرید کمتر نمی شود؟ انگیزه های ورود به بازار خودرو باعث شده برخی صاحبان سرمایه خرد به این بازار هجوم بیاورند. متاسفانه خودرو در سال های اخیر به کالایی سرمایه ای تبدیل شده است که باعث سرازیر شدن نقدینگی به بازارهای موازی و آسیب به متغیرهای کلان اقتصادی شده است. همچنین نفوذ دلالان به بازار خودرو، سفته بازی و نبود ابزار اخذ مالیات بر درآمد از عوامل موثر بر گرانی خودرو و التهاب این بازار است. اما انتظار می رود با ورود خودروهای وارداتی به بازار کشور، قیمت های کاذب در بازار تعدیل شود. کارگروه واردات به وظیفه قانونی خود عمل کرد – روح اله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص تعیین تعرفه پایین واردات، آیا صورتجلسه دو جلسه کارگروه اقتصادی واردات خودرو منطبق بر مواردی که مجلس در ساماندهی صنعت و بازار خودرو و آزادسازی واردات آن مطرح کرد؟ کارگروه اقتصادی واردات خودرو در اولین جلسه خود که در 8 آبان 1401 تشکیل شد، برخلاف مصوبه هیأت وزیران تصمیماتی اتخاذ کرده است. به طور مشخص در بند 5 مصوبات این کارگروه آمده است: مابه التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش در بورس کالا پس از فروش توسط بورس کالا محاسبه و به خزانه واریز می شود. به عبارت دیگر، هم تکلیف اخذ سود بازرگانی و هم تکلیف محاسبه به بورس کالا واگذار شده است، در حالی که کارگروه مذکور صلاحیت قانونی برای این کار را نداشت و فقط باید در مورد نرخ سود بازرگانی تصمیم می گرفت. . عملکرد این کارگروه به ویژه در تعیین سود علی الحساب بازرگانی واردات خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟ براساس اصلاح بند ۲ مصوبه سوم شهریورماه سال جاری، خودروهای وارداتی تنها باید در بورس کالا عرضه شوند. نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی نیز با توجه به ارزش فوب آنها توسط وزرای عضو کارگروه متشکل از وزرای امنیت و اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ماده 19 تعیین می شود. آیین نامه داخلی هیات دولت به گونه ای که مابه التفاوت نرخ پایه و قیمت نهایی در بورس کالا معادل سود باشد. منصف باش بر این اساس این کارگروه مجاز به تعیین علت سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود قطعی بازرگانی در زمان فروش می باشد و در نتیجه محدوده اختیارات کارگروه مذکور می باشد. فقط برای تعیین سود تجاری این مصوبه قانونی بوده و مورد اعتراض کمیسیون تطبیق مجلس قرار نگرفته است. یعنی در مکانیزم فوق گمرک بر اساس سازوکار وصول سود بازرگانی که پس از کشف قیمت در بورس نهایی می شود، نسبت به کسر فیش اقدام خواهد کرد. در خصوص بورس کالا بحث دیگری مطرح شده و آن بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو و تعیین کف و سقف قیمت در بورس توسط این شورا است. این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟ شورای رقابت نمی تواند برای عرضه خودرو در بورس تعیین تکلیف کند، زیرا اگر اینطور باشد طبیعتا باید برای مواد اولیه و قطعات خودرو قیمت تکلیفی تعیین کنند که این خلاف سیاست های اقتصادی است. آیا می توان نامه شورای رقابت به سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص لغو عرضه برخی خودروها در بورس کالا را اجرایی کرد؟ اگر شورای رقابت بخواهد برای عرضه خودرو تعیین تکلیف کند و برای خودروسازان قیمت اجباری تعیین کند، باید برای مواد اولیه و قطعات خودرو به همین قیمت باشد. دستور دادن؛ خودروسازان نمی توانند مواد اولیه و قطعات را با قیمت آزاد خریداری کنند و شورای رقابت باید سازوکار عرضه و قیمت آن را مشخص کند. این امر باعث می شود که صنعت خودرو مانند سال های گذشته آسیب ببیند. با توجه به عدم وجود تجربه مشابه در سایر کشورها در خصوص عرضه خودرو از طریق بورس کالا، برخی از منتقدان را بر آن داشته تا برخی از متقاضیان خرید خودرو از طریق بورس کالا را به عنوان تاجر و واسطه سودجو معرفی کنند. به نظر شما بورس تا چه اندازه در شناسایی متقاضیان واقعی محصولات خودروسازان موفق بوده است؟ بورس مسئول حذف میلیاردها تومان رانتی است که به جیب دلالان می رفت. بر این اساس باید عرضه خودرو در بورس کالا تقویت شود تا بازی دلالان قدرتمند خودرو که سال ها از قیمت های دستوری در این بازار سود می برند، واژگون شود. ایران یکی از بزرگترین خودروسازان خاورمیانه محسوب می شود و عرضه خودرو در بورس کالا مزیت بزرگی برای کشور محسوب می شود اما دغدغه اصلی ما در صنعت خودرو کیفیت و قیمت است و سازمان بورس. باید مکانیزمی طراحی کند که قیمت را کنترل یا متعادل کند. کیفیت را افزایش دهید. رشد و تداوم عرضه خودرو در بورس کالا، دست دلالان این حوزه را کوتاه کرده و سفته بازی در این صنعت را از بین می برد و باعث شفافیت معاملات و حمایت از مصرف کنندگان می شود.


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید