ایجاد مرکز تحقیق و توسعه با کمک سایپا در دانشگاه شهید بهشتی



نشست مدیرعامل و مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا با رئیس دانشگاه، روسای دانشکده ها و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با هدف ارتقای تعامل موثر صنعت خودرو در محل این دانشگاه برگزار شد. و دانشگاه و انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه شهید بهشتی و گروه خودروسازی سایپا. در این نشست مشترک محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بر همکاری های تخصصی، علمی و عملی در قالب پروژه های مشترک برای رفع نیازهای مختلف صنعت خودرو و گروه سایپا تاکید کردند. مدیرعامل گروه سایپا در ابتدای این نشست گفت: دانشگاه شهید بهشتی علاوه بر نقش علمی موثر، دانشگاهی کاربردی است که دانش آموختگان این دانشگاه یافته های علمی در حوزه صنعت را به صورت عملی اجرا می کنند. و در نتیجه تولید علم به تولید سرمایه و ثروت می انجامد». تیموری افزود: اگر در یک سال اخیر موفقیت هایی در سایپا حاصل شده حاصل درس هایی است که از اساتید دانشگاه شهید بهشتی گرفته ایم و در صنعت خودرو اجرا کرده ایم. وی با تشریح وضعیت بحرانی سایپا در سال گذشته در خصوص 87 هزار خودروی معیوب، تصریح کرد: اکنون در شرایطی هستیم که ضریب گذر مستقیم تولید در سایپا بیش از 97 درصد است؛ زیرا این شاخص معیار مهمی برای سنجش برنامه ریزی جامع است. مدیرعامل گروه سایپا با اشاره به اینکه در سال جاری 98 هزار دستگاه خودرو به فروش رسیده است، گفت: امروز میانگین تولید سایپا 2 هزار دستگاه در روز است. سایپا بیش از مدت مشابه سال گذشته گفت: این موفقیت ها در حالی حاصل شده است که نهاده های تولید رشد زیادی داشته و بر اساس قیمت گذاری دستوری بوده است. خودروهای تولیدی خودروسازان افزایش قیمتی نداشته است. وی تصریح کرد: با وجود خروج سه محصول پرتیراژ از چرخه تولید، به دلیل اینکه اولویت اصلی سایپا بر تولید اقتصادی (از لحاظ قیمت، کیفیت و تیراژ) و همچنین خودروهای کار و تجاری بود، روند تولید در سایپا مختل نشد.» تیموری گفت: سیاست قیمت‌گذاری در کشور ما برعکس قیمت‌گذاری در دنیا است؛ در دنیا قیمت‌گذاری وسایل نقلیه کار مربوط به حمل‌ونقل عمومی و حمل‌ونقل کالا به صورت منظم انجام می‌شود؛ اما قیمت‌گذاری خودروهای سواری به این صورت است. بر اساس عرضه و تقاضا در بازار است.بنابراین قیمت گذاری اجباری خودروهای سواری در کشور موجب گسترش واسطه ها شده و به محیط زیست نیز آسیب می رساند؛ زیرا مردم را به خرید خودرو و تبدیل آن به کالای سرمایه ای تشویق می کند. گروه سایپا اعلام کرد: برای برون رفت سایپا از زیان انباشته حدود 60 هزار میلیارد تومانی، در زمینه تولید و عرضه خودروهای عمومی برنامه ریزی کردیم. به گونه ای که ساینا دوگانه سوز در 6 ماهه اول و ساینا برقی و سهگانه سوز در 6 ماهه دوم سال آینده و همچنین وانت 14 نفره و وانت پادرالونگ عرضه خواهند شد تا سایپا می تواند نقش موثری در حوزه حمل و نقل عمومی و وسایل نقلیه کار داشته باشد. پوست اندازی سایپا در سال آینده با معرفی خودروهای جدید تیموری اعلام کرد سایپا در سال آینده با معرفی خودروهای جدید پوست اندازی خواهد داشت و چهار خودروی سواری شامل اطلس، سهند، آریا و P90 و چهار خودروی تجاری به سبد محصولات گروه سایپا اضافه می شود. . مدیرعامل گروه سایپا همچنین گفت: گروه سایپا مفتخر است که امروز میهمان این دانشگاه است، دانشگاه شهید بهشتی در زمینه فنی و فیزیک سرآمد است و در این جلسه چندین پروژه ملی تعریف شد، علاوه بر این در شرایط فعلی این بخش ها از خارج وارد می شوند.» تیموری افزود: امیدوارم دانشگاه شهید بهشتی به عنوان پشتوانه علمی و عملی در کنار سایپا و پژوهشگاه حضور داشته باشد تا بتوانیم از این دستاوردها استفاده کرده و خودروهای مدرن را به جامعه عرضه کنیم. شناسایی دقیق نگرانی ها توسط مدیریت ارشد سایپا. در ادامه این نشست محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: به عنوان یک شهروند و مدرس دانشگاه و به عنوان فردی که معتقدم دانشگاه می تواند در صنعت تاثیرگذار باشد، سخنان مدیرعامل سایپا بسیار امیدوارکننده بود. و به نظر می رسد مدیریت ارشد سایپا نگرانی ها را به درستی و دقیق شناسایی کرده ام و امیدوارم با رویکرد فعلی در این شرکت فعالیت های بزرگی انجام شود و مشکلات مردم برطرف شود. وی افزود: دانشگاه دارای توانایی هایی است و با تکیه بر توانمندی اساتید، امکانات، تحقیقات و مطالعات فراوان سعی در بازکردن گره ها و رفع مشکلات صنعت دارد. آقامیری با اعلام آمادگی دانشگاه شهید بهشتی برای کمک به صنعت خودرو، گفت: در صورت ایجاد تعادل بین صنعت و دانشگاه، بخشی از مشکلات هر دو حوزه حل می شود و نگرانی ها برطرف می شود. مدیران سایپا با دانشگاه به یک زبان مشترک رسیدند. رئیس دانشگاه شهید بهشتی بر ایجاد مرکز تحقیق و توسعه (R&D) با کمک سایپا در این دانشگاه تاکید کرد و گفت: امسال دولت این فرصت را برای دانشگاه ها و صنعت فراهم کرده است که اگر صنعت، پژوهش و مراکز توسعه در دانشگاه ها مستقر می شوند، مشمول معافیت مالیاتی می شوند، بنابراین آمادگی داریم مرکز تحقیق و توسعه ویژه سایپا را در دانشگاه شهید بهشتی ایجاد کنیم و تمامی پروژه های مشترک را در این مرکز اجرا کنیم.» وی افزود: در قالب این مرکز دانشجویان و اساتید دانشگاه می توانند با صنعت خودرو همکاری علمی و عملی داشته باشند و در قالب این مرکز مشکلات دانشگاه برطرف و طرح ها و فعالیت های علمی در صنعت خودرو و مشکلات و نیازهای صنعت خودرو حل می شود، همچنین تمامی پروژه های کارشناسی ارشد و دکتری را با توجه به نیاز گروه سایپا هدایت خواهیم کرد.رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: یکی از بهترین جلساتی که در آن شرکت کردم. از زمانی که در دانشگاه شهید بهشتی شروع به کار کردم این دیدار با مدیران ارشد سایپا بود که جنبه عملیاتی داشت. هم مدیران صنعت خودرو و هم سایپا که خود استاد دانشگاه هستند، با دانشگاه به یک زبان مشترک رسیدند و اساتید این دانشگاه متوجه شدند که صنعت خودرو چه نیازهایی دارد.» در پایان این نشست آقامیری گفت: به نظر من اگر دانشگاه می خواهد مسیر خود را به درستی طی کند باید چنین جلساتی را برگزار کند تا بتواند نقش خود را در رفع نیازها و رفع مشکلات کشور ایفا کند.»


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید