اولین محصول تجاری تسلا به پپسی تحویل داده شد



به گزارش « اخبار خودرو »، برق روز به روز دنیای خودروها را متحول کرده است و آینده این صنعت در اختیار این گروه است. بسیاری از کارشناسان معتقدند از سال 2035 به تدریج شاهد کاهش تولید خودروهای با موتور احتراق داخلی خواهیم بود. اما در این زمینه از سال 2010 تسلا موتورز توانست با تولید انبوه محصولات خود خودروهای برقی را به جایگاه ویژه ای برساند. در 16 نوامبر 2017 بود که ایلان ماسک، مدیرعامل و سهامدار شرکت تسلا موتورز، در یک کنفرانس مطبوعاتی از نسخه اولیه و مفهومی اولین کامیون تسلا موتورز به نام Semi رونمایی کرد. ورود Semi به دنیای کامیون ها تغییرات زیادی را به همراه خواهد داشت. چند روز پیش اولین نمونه های تولیدی Semi به عنوان اولین کامیون تسلا موتورز به شرکت پپسی تحویل داده شد. طراحی منحصر به فرد و فوق العاده آیرودینامیک! 16 نوامبر 2017 بود که سمی برای اولین بار در یک کنفرانس مطبوعاتی توسط ایلان ماسک معرفی شد. با توجه به اینکه Semi یک کانسپت بود، در مقایسه با سایر کامیون های دیزلی، با سبکی متفاوت و بدیع ظاهر شد. طبق صحبت های ایلان ماسک، قرار بود تولید Semi از سال 2019 آغاز شود و تا سال جاری بیش از 100 هزار دستگاه از این کامیون به بازار عرضه خواهد شد. اما با شروع اپیدمی کرونا و چالش کمبود تراشه های الکترونیکی، تولید سمی از مهرماه امسال آغاز شد و از اول آذرماه امسال بود که تحویل اولیه سمی به شرکت پپسی آغاز شد. آنچه باعث برتری این کامیون تمام الکتریکی تسلا موتورز نسبت به سایر کامیون های دیزلی می شود ظاهر ساده و البته آیرودینامیک آن است. در این کامیون برخلاف سازندگان مطرح اروپایی در این بخش مانند ولوو، مرسدس بنز، آیوکو، اسکانیا، MAN و داف، دماغه صافی را مشاهده نمی کنیم. اما طراحی Semi بسیار هیجان انگیز است. از آنجایی که کامیون های دماغه ای در بازار ایالات متحده بسیار محبوب هستند، طراح Semi، فرانتس فون هولژاوزن، یک کامیون دماغه بسیار جدید و متفاوت را با در نظر گرفتن مشتریان آمریکای شمالی طراحی کرده است. فرانتس ون هولزاسن در مورد طراحی Semi می گوید: Semi یک کامیون تمام الکتریکی قدرتمند است که زیبایی یک کامیون برقی قدرتمند را در کنار استایلی زیبا نشان می دهد.ما سعی کردیم با حفظ عناصر بدنه ای منحصر به فرد، زیبا و البته پویا خلق کنیم. زبان طراحی تسلا بر این اساس دماغه مورب Semi (Semi) در طرفین با خط برجسته افقی در گلگیرهای جانبی توانسته حجمی پف کرده ایجاد کند که در نهایت چهره این کامیون تمام الکتریکی را تنومند نشان می دهد. طراحی چراغ های عمودی با ال ای دی های L شکل برای نور روز و هالوژن دوگانه، همان سبک طراحی را در کراس اوور سایز متوسط ​​تسلا، مدل X نشان می دهد. سبک کلی Semi مفهومی به خوبی در نسخه تولیدی حفظ شده است؛ با تفاوت که دو آینه batwing در کناره های بدنه (دقیقا بر روی ستون A) تعبیه شده است تا با قرارگیری دوربین های نسخه مفهومی، همان ظاهر مدرن و متمایز تسلا Semi (Semi) را نشان دهد. قسمت میانی این کامیون تمام برقی که شامل شیشه و خط تسمه است بسیار جذاب است. زیرا فرم U شکل و انحنای این قسمت در کنار کش های مشابه حرف A به خوبی با کل بدنه هماهنگ شده و در نهایت بر وقار و زیبایی نیم می افزاید. نیمه و آیرودینامیک بهتر از بوگاتی شیرون! در طراحی کامیون ها و انواع خودروهای کاری و تجاری، طراح باید با توجه به ماهیت این نوع خودرو به پارامترهایی مانند بار، محفظه سرنشین و البته آیرودینامیک توجه ویژه ای داشته باشد. بر این اساس زاویه بندی ستون های A با دماغه و تاج مورب (که در نسخه های سقف بلند با دماغه کامیون ادغام می شود) و همچنین حالت فوق آیرودینامیکی قسمت جلویی دماغه (که به لطف خطوط جانبی تیز و خط نرم و روان بین دو چراغ جلو ایجاد شده است)، ضریب درگ این کامیون تمام الکتریکی را بهبود بخشیده است. در خودروهای تمام الکتریکی، ضریب آیرودینامیکی می تواند به عملکرد بهتر خودرو کمک کند. همچنین طراحی آینه های بال خفاش به همراه قرارگیری دوربین ها در قسمت تاج باعث بهبود حرکت سیال هوا بر روی بدنه شده و در نتیجه هیچ گردشی (جریان گردابی) در این بحرانی ایجاد نمی شود. بخش جالب است بدانید که ضریب درگ کامیون هایی که از موتورهای احتراق داخلی دیزلی استفاده می کنند معمولا بین 0.65 تا 0.7 است. طراحان تسلا با استفاده از خطوط تیز و سطوح منحنی و همچنین تقاطع ها توانسته اند ضریب درگ این کامیون را به 0.36 برسانند. برای درک این عدد کافی است به طراحی هایپرکار بوگاتی، Chiron نگاه کنید. ضریب درگ در این هایپرکار خارق العاده 0.38 است. بنابراین با توجه به این نکته می توان گفت که ضریب درگ Semi نسبت به بوگاتی شیرون در سطح بالاتری قرار دارد. البته این آیرودینامیک عالی را باید نتیجه استفاده از موتورهای الکتریکی و عدم استفاده از موتورهای دیزلی احتراق داخلی دانست. این طراحی به خوبی با آنچه ایلان ماسک گفت: “تسلا نیمه می تواند رانندگی در جاده ها را متحول کند” مطابقت دارد. رانندگی با بیشترین راحتی و بالاترین میدان دید هنگام نشستن پشت فرمان تسلا نیمه (نیمه) اولین نکته ای که جلب توجه می کند طراحی داخلی بسیار مینیمال این کامیون است. فرانتس ون هولزاسن درباره طراحی داخلی تسلا Semi به مجله خودرو گفت: طراحی داخلی Semi بر اساس اصل مینیمالیستی است تا راننده کامیون بتواند در حین رانندگی ارتباط سریع و آسانی با فضای داخلی کامیون برقرار کند. به عبارت دیگر طراحی داخلی Semi به قدری ساده است که راننده از نشستن پشت فرمان این کامیون تمام الکتریکی و رانندگی در مسافت های طولانی لذت می برد و تجربه ای وصف ناپذیر از رانندگی با Semi را خواهد داشت. به دلیل انحنای ستون A، فضای بسیار وسیعی با زاویه دید عالی علاوه بر وسعت نمای اطراف فراهم شده است. این به راننده این امکان را می دهد که با در نظر گرفتن موقعیت صندلی وسط، کنترل بیشتری بر روی جاده داشته باشد (بر خلاف سایر کامیون های دیزلی، این صندلی در کناره ها قرار نمی گیرد) و دیگر نقاط کوری را که در کامیون های دیزلی با آن مواجه بودیم، نبینیم. . همچنین آینه های بال خفاشی با زاویه مناسبی قرار گرفته اند. دو صفحه نمایش عریض افقی 15 اینچی در کنار فرمان (یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ) قرار گرفته اند تا میدان دید راننده را به طور کامل بهبود بخشد. بنابراین هیچ نقطه ای دور از دید راننده نیست و کاملا بر محیط و قسمت جلو تسلط دارد. کنسول بزرگ با دو جا لیوانی مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی به همراه کشو برای قرار دادن گوشی موبایل و شارژ آن در سمت راست، آرامش راننده را دو چندان می کند. برد طولانی برای حمل و نقل سنگین! ایلان ماسک اعلام کرده است که Semi تسلا با همان موتورهای الکتریکی قدرتمندی که در مدل های تسلا مدل S و X دیده بودیم عرضه خواهد شد. به عبارتی سه موتور الکتریکی سنکرون قدرتمند با آهنرباهای دائمی در این کامیون تعبیه شده که در نسخه تسلا مدل S حداکثر 1020 اسب بخار قدرت تولید می کند. طبق ادعای ایلان ماسک، کامیون های دیزلی استاندارد بین 500 تا 600 اسب بخار قدرت دارند. اما Tesla Semi (Semi) با قدرتی معادل 1020 اسب بخار به دست مشتریان خواهد رسید. این شرکت برای آزمایش اولین کامیون تمام الکتریکی خود، این خودرو را در شیب 6 درجه قرار داده است که تسلا Semi عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته است. همچنین تسلا نیمه می تواند تا 37 تن بار را با یدک کش منحصر به فرد تسلا (که شکل آیرودینامیکی دارد) یدک بکشد. پس از انجام یک بررسی، مجله حمل و نقل ایالات متحده گزارشی منتشر کرده است که بر اساس آن Semi می تواند با حمل حداکثر بار ظرفیت خود با سرعت 72 کیلومتر در ساعت در هر 1.6 کیلومتر کمتر از 2 کیلووات برق مصرف کند. عددی فوق العاده که هیچ مدل دیزلی چنین توانایی را ندارد. ناگفته نماند که Semi تسلا می تواند 800 کیلومتر را با یک بار شارژ کامل طی کند. همچنین می تواند حداکثر مسافت 104.6 کیلومتری را تنها با 5 درصد از توان باتری های لیتیوم یون نسل جدید سبک وزن طی کند. البته تسلا موتورز اعلام کرده است که اگر 5 درصد از شارژ باتری کامیون باقی بماند، راننده می تواند تا 70 کیلومتر را با آن طی کند. شتاب و عملکرد شگفت انگیز Semi! قبل از تحویل تسلا Semi به شرکت پپسی، تسلا موتورز اعلام کرد که شتاب صفر تا 60 مایل در ساعت (96.5 کیلومتر در ساعت) را روی این کامیون آزمایش کرده است. با حداکثر بار 37 تن و شارژ 98.2 درصد، شتاب اولیه این کامیون در 20 ثانیه شکل می گیرد که برای چنین کامیونی در کلاس 8 (با وزن 14969 کیلوگرم با 18 چرخ و سه محور برای دیزل، عدد فوق العاده ای است. نسخه ها). ویژگی هایی که تسلا می تواند روی آنها مانور دهد! تسلا سمی دارای سه موتور الکتریکی است که با توجه به این موضوع در هنگام رانندگی در شهر تنها یک موتور الکتریکی با قدرت 70 درصد نیروی محرکه و حرکت این کامیون تمام برقی را تامین می کند. در زمان حمل حداکثر ظرفیت بار (37 تن) و حرکت در مسیرهای پیچ در پیچ، الکتروموتور دوم وارد مدار شده و با صرف 65 درصد نیرو، گشتاور لازم برای شیب و حرکت را فراهم می کند. از سوی دیگر، هنگام حرکت در بزرگراه، سه موتور الکتریکی حداکثر توان مورد نیاز را از بسته باتری 1000 ولتی لیتیوم یونی با 4680 سلول دریافت کردند تا تسلا Semi را با گرفتن 95 درصد از توان هر سه موتور الکتریکی به حرکت درآورند. . همچنین ایلان ماسک درباره سیستم نیمه خودران گفت که در حال حاضر از رانندگی نیمه خودران عقب هستیم. اما سیستم نیمه خودران مطابق با سطح سه پلاس برای این کامیون تمام الکتریکی در نظر گرفته شده است. ظرف 30 دقیقه، 70 درصد از ظرفیت باتری لیتیوم یونی تسلا نیمه شارژ می شود.


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید