اولین سری کامیون های وارداتی «بدون شرایط اسقاط» ترخیص شدند.



به گزارش « اخبار خودرو »، واردات کامیون های فرسوده اروپایی بدون توجه به اینکه قرار بود منافعی برای ناوگان داخلی داشته باشد و بازار این خودروها را متحول کند اما در بدو ورود به گمرکات کشور با مشکلات فراوانی همراه شد. که باعث شد ترخیص و شماره گذاری این خودروها با وقفه مواجه شود از جمله اینکه در یک سال گذشته مشکل اسقاط سد راه ترخیص این خودروها شد و روند کار را برای مدتی مختل کرد. اکنون نامه ای که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی منتشر شده حاکی از آن است که بیش از 5200 دستگاه از این کامیون ها ترخیص شده و در مسیر شماره گذاری قرار دارند. اگرچه این خودروها اولین سری کامیون های فرسوده وارد بازار داخلی نیستند اما به نظر می رسد پس از عبور از تمامی مشکلات این طرح، تصویب لایحه اصلاح ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو موثر واقع شده است. و واردکنندگان 5 درصد قیمت را می پردازند. به جای اسقاط خودروها توانسته اند برخی از مدل های وارداتی را ترخیص کنند. واردات کامیون با هدف تامین 10 درصد از نیاز ناوگان انجام می شود. مجموع کامیون های فرسوده بالای 40 سال در کشور به 50 هزار دستگاه می رسد که قرار بود 10 درصد آن از واردات کامیون های فرسوده اروپایی، کره ای و ژاپنی نوسازی شود. . این طرح پس از آنکه مشکلات اقتصادی و تحریم های بین المللی بیش از هر زمان دیگری دامنگیر تولیدکنندگان تجاری کشور شد و بازار این خودروها دستخوش تغییرات ناخوشایندی شد، اجرایی شد. به همین دلیل با پیگیری برخی مسئولان، طرح واردات به بهانه تامین نیاز بازار داخلی به این خودروها و تعدیل قیمت ها در بازار اجرایی شد. لایحه پرداخت 5 درصد قیمت کامیون های وارداتی به جای اسقاط یکی از برنامه های سازمان راهداری صدور مجوز واردات کامیون برای متقاضیان است. تمدید ناوگان بر اساس قانون مصوب مجلس مبنی بر اسقاط هر کامیون بالای 40 سال، ترخیص کامیون زیر 3 سال امکان پذیر است. اما پس از مطرح شدن مسائل زیادی بر سر راه شماره گذاری خودروها، قرار شد واردکنندگان این خودروها 5 درصد قیمت خودروهای وارداتی را برای ترخیص و پلاک گذاری خودروها بپردازند. بر اساس این لایحه مبالغی که برای اسقاط خودروها به صندوق حمایت از تحقیق و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت واریز می شود صرف اسقاط می شود اما نکته مهم در این زمینه تعیین تکلیف است. اولویت اسقاط؛ یعنی وسایلی مانند موتورسیکلت و توجه به حوزه حمل و نقل در اولویت قرار دارند. ترخیص هزار و 650 دستگاه کامیون وارداتی با اوراق قراضه در سال 1400 اوایل سال گذشته اعلام شد. شماره گذاری اعلام شده است. این خودروها که مدل 2017 بودند با توجه به پایان مهلت ترخیص قانونی و قبل از آغاز سال 2021 مجوزهای مربوطه را دریافت کردند و این در حالی است که طبق آمار رسمی بیش از 15 هزار دستگاه کامیون به گمرکات کشور وارد شده بود. تا آن زمان و منتظر ترخیص و شماره گذاری بودند. پس از آن دیگر خبری از ترخیص کامیون ها نشد. به گفته بسیاری از واردکنندگان و مسئولان این طرح، مشکل اصلی در روند ترخیص، نبود گواهی اسقاط این خودروها بوده است. به نظر می رسد با تصویب لایحه اصلاحی ماده 10 مشکل اسقاط حل شده است. 5246 کامیون بدون اسقاط اوراق و با تکیه بر پرداخت 5 درصد قیمت خودرو از گمرکات کشور خارج شدند. ترخیص 5264 کامیون وارداتی بدون اسقاط بر اساس نامه ای به امضای رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در آذرماه اعلام شد. 5200 کامیون وارداتی ترخیص شده آماده شماره گذاری است. در متن این نامه آمده است: «با احترام نامه شماره 71/6/17733 مورخ 24/10/1401 ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت مندرج در پرونده به همراه فهرست 5264 کامیون وارداتی موضوع بند ج ماده 30 در فرمت فایل دسترسی و ارسال pdf مستند به دستورالعمل شماره 0026746 مورخ 8/2/1400 معاونت فنی مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی (فاجا)، لطفاً دستور فرمایید موضوع در اختیار کاربران و مدیران فنی شماره گذاری و مراکز تعویض پلاک به نحو مقتضی به نحوی که مالکان هنگام مراجعه به بازرسی و بررسی اصالت خودرو و مدارک گمرکی خودروهای مذکور طبق مفاد نامه ستاد مدیریت سوخت و رعایت موارد مربوطه. دستورالعمل ها.


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید