افزایش 80 درصدی تولید موتورسیکلت نسبت به سال گذشته



به گزارش « اخبار خودرو »، مهندسان مکانیک آلمانی اولین موتورسیکلت را ساختند که این موتورسیکلت نیز در سال 1885 به ثبت رسید و سرانجام اروپا موفق شد در سال 1894 اولین برند موتورسیکلت را به نام خود ثبت کند و دو سال بعد یک شرکت انگلیسی نیز تولید موتورسیکلت را آغاز کرد. از این تاریخ به بعد، عموم مردم اروپا می توانند این وسیله حمل و نقل را خریداری کنند. این روزها تولید و نوسازی موتورسیکلت در کشور (که وسیله ای برای رفت و آمد میلیون ها نفر است) با مشکلاتی همراه است که در ادامه به بررسی برخی از این موارد می پردازیم. جای خالی طرح های تشویقی دولت برای خریداران موتورسیکلت برقی عضو هیئت مدیره انجمن موتورسیکلت سازان کشور گفت: موتورسیکلت های فعلی بر اساس استاندارد یورو 4 و بر اساس استاندارد اروپا تولید می شوند که این استاندارد به یورو خواهد رسید. 5 در آینده و به تدریج موتورهای کاربراتوری حذف و به جای آنها موتورهای انژکتوری وارد بازار می شود.علی عرب تاکید کرد: بازار موتور سیکلت توسط بخش خصوصی اداره می شود. هیأت مدیره انجمن موتورسیکلت سازان کشور، تولید این خودرو پس از سال 1395 به حدود 100 تا 120 هزار دستگاه در سال رسید و از سال 1395 تا 1400، 600 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد که بر اساس محاسبات، به جای این میزان علی عرب در ادامه گفت: در سایر نقاط دنیا یارانه پرداخت می شود. برای خرید موتورسیکلت برقی در نظر گرفته شده است، اما در کشور ما یارانه ای برای تولیدکنندگان موتورسیکلت برقی وجود ندارد. مثلا تخفیف 50 درصدی بیمه یا عدم دریافت عوارض شهرداری از صاحبان موتورهای برقی. تولید 400 هزار دستگاه موتورسیکلت تا پایان سال دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: در 9 ماهه امسال حدود 325 هزار دستگاه موتورسیکلت تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد افزایش داشته است. ” بهمن ضیامقدم با اعلام این آمار افزود: افزایش تولید موتورسیکلت به عواملی مانند جهش قیمت خودرو، کاهش توان اقتصادی مردم برای خرید خودرو و همچنین افزایش کیفیت موتورسیکلت های داخلی و … بستگی دارد. تنوع مدل ها، مشکل تردد، ترافیک و محدودیت جای پارک خودروها که باعث استقبال متقاضیان و خرید انواع موتورسیکلت توسط آنها شده است. وی افزود: در صورت عدم تغییر قوانین و دستورالعمل ها و ادامه روند فعلی، پیش بینی می شود تا پایان سال حدود 400 هزار دستگاه موتورسیکلت ساخته شود. ظرفیت تولیدکننده داخلی و همچنین امکانات موجود در کشور) قوانین، بخشنامه ها و مقررات متعددی وضع شده و باعث تعطیلی موقت یا کامل خطوط تولید شده است، بنابراین در صورت عدم صدور بخشنامه جدید، قوانین و مقررات را صادر خواهیم کرد. احتمالاً با افزایش تقاضای بازار شاهد افزایش تولید در این صنعت باشیم.» وی افزود: چالش ها و موانع این صنعت بیشتر ناشی از صدور قوانین، بخشنامه ها و دستورالعمل هایی است که بدون در نظر گرفتن شرایط موجود وضع شده و ایجاد می کند. چالش های زیادی برای تولیدکننده که در برخی موارد حتی باعث تعطیلی واحد تولیدی می شود.» دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ادامه داد: «برخی از آیین‌نامه‌ها، قوانین و دستورالعمل‌هایی که در خصوص صنعت و تولید موتورسیکلت تصویب و اجرا می‌شود، بدون مشورت متولیان و کارشناسان وضع می‌شود که در اجرا با مشکل مواجه می‌شود.» ۷ درصد از تولید به موتورسیکلت‌های برقی اختصاص دارد. دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ادامه داد: موضوع آلودگی هوا و نحوه اجرای قانون هوای پاک یکی از چالش های صنعت موتورسیکلت بود که در سال 1396 به وجود آمد که مهمترین مشکل در زمان اجرای آن بود. زیرا این قانون در تاریخ 30 مهر 1396 تدوین و در تاریخ 10 آبان 1396 ابلاغ شد، یعنی فرصتی برای همسویی با این قانون به تولیدکننده داده نشد.وی افزود: البته تولید موتورسیکلت کاربراتوری است. در سال 96 ممنوع شد که این صنعت را با چالش های زیادی مواجه کرد.» ضیام مقدم با بیان اینکه همچنان در اجرای قانون هوای پاک مشکلاتی وجود دارد، ادامه داد: اکنون که قانون تنظیم مقررات خودرو تهیه، تدوین و ابلاغ شده امیدواریم. که کمکی برای صنعت موتورسیکلت و خودروسازی و در زمینه نوسازی و اسقاط خودروها و موتورسیکلت های فرسوده خواهد بود. اقدامات خوب باید انجام شود.» دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در خصوص تولید موتورسیکلت برقی گفت: قیمت بالای موتورسیکلت برقی و باتری آن که تقریباً 50 درصد قیمت موتورسیکلت برقی را شامل می شود و هر سه سال یکبار نیاز به تعویض دارد. باعث محبوبیت آنها نشده است.” ضیام قدم ادامه داد: در کشور عموماً اقشار کم درآمد از موتورسیکلت استفاده می کنند در حالی که خیابان های اکثر شهرها شیب دار است به همین دلیل برخی موتورسیکلت های برقی نمی توانند به راحتی در این خیابان ها تردد کنند. وی با اشاره به اینکه حدود 7 درصد تولید به موتورسیکلت برقی اختصاص دارد، گفت: تعداد واحدهای تولید موتورسیکلت 56 واحد است که از این تعداد حدود 30 کارخانه به طور کامل و سایر تولیدکنندگان تقریباً نیمه فعال هستند. دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پایان افزود: در حال حاضر میزان اشتغال این صنعت حدود 16 هزار نفر است که در بخش های مختلف فعال هستند که امیدواریم در سال آینده این تعداد افزایش یابد.


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید