افزایش تولید روزانه خودروسازان به 6 هزار دستگاه خودرو در 3 ماه آینده



به گزارش « اخبار خودرو »، عرضه خودرو در بورس طی روزهای اخیر با عرضه 2000 دستگاه تناژ دستی ادامه یافت. نکته جالب فروش این محصول کشف قیمتی حدود 200 میلیون کمتر از قیمت بازار بود. هر چند فروش در بورس کالا سود خوبی برای خودروساز و البته خریدار دارد، اما این عرضه همچنان نتوانسته روی قیمت بازار تاثیر بگذارد. تارا در بازار بیش از 600 میلیون تومان به فروش می رسد و قیمت آن در بورس کالا تغییری نکرده است. با این حال همچنان این امید وجود دارد که با افزایش تولید و عرضه خودرو در بورس و فروش روزانه آن، بازار خودرو نیز سقوط کند و این بار قیمت بازار به قیمت حاشیه ای بورس کالا برسد. این در صورتی است که خودروسازان میزان عرضه را در بورس کالا افزایش دهند. یعنی روزانه هزاران خودرو از مدل های مختلف در بورس عرضه می شود و مشتری مطمئن است هر زمان که به خودرو نیاز داشته باشد می تواند از بورس خرید کند. در قسمت پایانی گفت و گو با اصغر خسروشاهی، نایب رئیس اتحادیه قطعات خودرو، به عرضه خودرو در بورس و بحث افزایش تولید و تاثیر آن بر قیمت خودرو پرداختیم. بازار است روند عرضه خودرو در بورس را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا شرایط آزادسازی قیمت خودرو وجود دارد؟ تجربه فروش خودرو در بورس تجربه متفاوتی است و ما تنها کشوری هستیم که در بورس خودرو می فروشیم. اما دلیل انجام این کار این بود که قیمت آن برای چندین سال به دو خودروساز دیکته شده بود. یعنی خودروساز محصول را زیر قیمت تمام شده عرضه کرد و نه تنها سودی نبرد بلکه ضرر زیادی هم متحمل شد. گاهی خودروساز قیمت تمام شده و قیمت مواد اولیه را از مشتری دریافت نمی کرد. رانت در این بخش ایجاد شد که البته هنوز هم تا حدود زیادی وجود دارد و دلالان چند صد میلیون تومان از خرید و فروش خودرو درآمد کسب می کنند. این روش بسیار نادرستی بود که مجموعاً 130 هزار میلیارد تومان ضرر را برای دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور به همراه داشت. اگرچه من معتقدم که این دو شرکت می توانند هزینه ها را در زمینه های مختلف کاهش دهند، اما اثر کلی به اندازه قیمت گذاری دستوری موثر نیست. بنابراین اگر این روند بدون تغییر ادامه پیدا می کرد قطعا این دو شرکت ورشکست می شدند. بهترین تصمیم آزادسازی قیمت خودرو بود. هیئت مدیره خودروسازان تصمیم می گیرند که خودروها را به چه قیمتی بفروشند. اما متاسفانه با توجه به اینکه بیش از 10 سال است که قیمت گذاری دستوری اعمال می شود، فاصله قیمت خودرو با کارخانه نیز بیشتر شده است. دیدیم 6 میلیون متقاضی برای فروش 10 هزار خودرو وجود دارد. اینها بیشتر افرادی هستند که پول در اختیار دارند و می خواهند از تفاوت بازار و کارخانه سود قابل توجهی به دست آورند. دولت ها نیز شجاعت آزادسازی قیمت خودرو را ندارند و به نظر می رسد از پیامدهای اجتماعی آن هراس دارند. از این رو راه حل میانه ای برای آن در نظر گرفتند و آن فروش در بورس کالا بود. به این ترتیب همه از فروش خودرو در بورس کالا استقبال کردند زیرا بسیار بهتر از فروش سفارشی بود. در شرایط فعلی چرا قیمت خودرو در بورس همچنان بالاست؟ در شرایط فعلی با توجه به اینکه شاهد تورم بسیار بالایی در اقتصاد هستیم مردم به دنبال تبدیل پول خود به کالا هستند. خودرو در کنار سکه، ارز و… از جمله کالاهایی است که تقاضای زیادی دارد. بنابراین تقاضا برای خرید خودرو بسیار زیاد است و همین موضوع باعث شده تا بورس تاثیر چندانی در بازار نداشته باشد و قیمت ها کاهش نیابد. یعنی اگر می بینیم که عرضه خودرو در بورس تاثیری در کاهش قیمت در بازار نداشته است، این موضوع ربطی به صنعت خودرو و عرضه خودرو در بورس ندارد؛ این موضوع در بازار بورس تاثیری ندارد. بلکه به دلیل شرایط اقتصادی کشور و تورم موجود است که تقاضا برای خرید خودرو افزایش یافته است زیرا خودروها نقدینگی بالایی دارند و مردم با تبدیل پول خود به خودرو ارزش خود را حفظ می کنند. عرضه خودرو در بورس چه تغییری در قیمت ها ایجاد می کند؟ چه شرایطی برای تاثیرگذاری بورس بر بازار خودرو لازم است؟ در صورت تثبیت شرایط اقتصادی و توقف رشد تورم و افزایش عرضه خودروسازان در بورس، شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود. خواسته ما از خودروسازان این است که خودرو را به تعداد کم در بورس بفروشند، بلکه هر بار 10 تا 20 هزار خودرو در بورس بفروشند. وقتی عرضه افزایش پیدا کند طبیعتاً قیمت را پایین می آوریم. امیدوارم به ثبات اقتصادی برسیم و روند عرضه افزایش پیدا کند. البته این به شرطی است که دولت و مجلس از عدم موفقیت فروش خودرو در بورس حمایت کنند و آن را پیش نکشند. اینکه دوباره بحث قیمت گذاری دستوری، قرعه کشی و … مطرح شود برای کشور و صنعت خودرو خوب نیست. شنیده ها حاکی از مخالفت برخی نمایندگان مجلس با فروش خودرو در بورس است و بار دیگر بحث قیمت گذاری دستوری را مطرح می کنند. این بزرگترین اشتباه است. با عرضه و ثبات اقتصادی بیشتر به اهداف خود خواهیم رسید. ما باید در برابر این بحث مقاومت کنیم. با این روند شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود. زیرا هر دو خودروساز تولید خود را افزایش داده اند و حتی با سودی که به دست می آورند می توانند قطعات را تامین کنند و مواد اولیه بیشتری بخرند و تولید را بیش از پیش افزایش دهند. بحث افزایش تولید در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است. اما اینکه عرضه بیشتر در بورس کالا انجام نمی شود مشکل چیست؟ تقاضای بسیار زیادی برای پژو پارس، 206 و برخی محصولات دیگر وجود دارد اما هنوز عرضه کافی نیست. با وجود اینکه بورس سود خوبی برای خودروساز دارد. آیا مشکلی در تامین وجود دارد؟ عرضه خودرو چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. اما تا زمانی که مواد اولیه سفارش داده شود، قطعه تولید شود و بعد به خطوط خودروساز بیاید و تولید انجام شود، چندین ماه طول می کشد. در حال حاضر ایران خودرو و سایپا در مجموع بیش از 5000 خودرو در روز تولید می کنند. ظرفیت بسیار خوبی را به دست آورده اند و احتمالا به زودی به 6 هزار خودرو در روز خواهیم رسید. اما خودروساز باید مواد اولیه را تهیه کند، به قطعه ساز پول بدهد و قطعه ساز می تواند تولید را انجام دهد. این روند سه ماه زمان نیاز دارد و اگر مقاومت کنیم قطعا عرضه خودرو در بورس افزایش می یابد. خودروسازان در این مسیر اهداف بزرگی دارند و به شدت قطعه سازان را برای افزایش تولید تحت فشار قرار می دهند. فکر می کنم در سه ماه آینده این دو شرکت به تولید روزانه 6000 خودرو دست پیدا کنند. آیا امکان دارد در آینده عرضه خودرو در بورس کالا به صورت روزانه انجام شود؟ مثلا باید هر روز تعداد مشخصی 206، پژو پارس، کوئیک و … در بورس عرضه شود؟ همانطور که گفته شد این دو خودروساز روزانه بیش از 5 هزار دستگاه خودرو تولید می کنند که بخشی از آن باید به تعهدات گذشته اختصاص یابد و مازاد بر آن در بورس عرضه شود. هر چه تعهدات گذشته کاهش یابد، میزان عرضه در بورس افزایش می یابد. اما این موضوع نیاز به زمان دارد. دولت و مجلس باید از این طرح حمایت کنند و از آن عقب نشینی نکنند، خیلی مهم است. بر این اساس آیا امکان فروش روزانه خودرو در بورس در بهار یا تابستان سال آینده وجود دارد؟ آره. زمانی که خودرو به طور کامل تولید شود، تیراژ افزایش یابد و تعهد معلقی به مشتریان وجود نداشته باشد، عرضه خودرو در بورس هر روز با تیراژ بالا امکان پذیر خواهد بود و قطعا شاهد شکسته شدن قیمت ها خواهیم بود. برخی نمایندگان مجلس از دستور سقف قیمت در بورس و همچنین لزوم ورود شورای رقابت به قیمت گذاری در بورس کالا صحبت می کنند. این موضوع را چگونه می بینید؟ این کار قابل اجرا نیست و بسیار اشتباه است. کسانی که به این خودروها دسترسی پیدا می‌کنند، زمانی که با قیمت‌گذاری دستوری عمومی شوند، اجاره‌های هنگفتی به دست خواهند آورد. چگونه قرار است این رانت را توزیع کنیم؟ آیا قرار است دوباره به قرعه کشی برویم؟ معاوضه یعنی هرکسی که قیمت بالاتری بپردازد می تواند ماشین را بخرد. قیمت ها نیز با افزایش عرضه در بورس کاهش می یابد. اما اعمال قیمت گذاری دستوری در بورس ما را به چرخه معیوب گذشته بازمی گرداند.


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید