اعلام نظر متفاوت دو وزارتخانه درباره عرضه خودرو در بورس



به گزارش « اخبار خودرو »، در حالی که سخنگوی وزارت حراست با استناد به پایان مهلت تصویب «تکلیف قیمت گذاری خودرو به این وزارتخانه، ورود خودروهای نو در بورس را متوقف کرده و توپ را به صحن شورای رقابت انداخته است. وزیر اقتصاد خواستار ادامه پذیرش شد و عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس صورت گرفت. کارشناسان صنعت خودرو در این خصوص تاکید دارند؛ حضور شورای رقابت با هر توصیفی از مسئولیت، نوعی بازگشت به تجربیات تلخ گذشته است و نمی توان آزمون جدیدی را با این شیوه آغاز کرد که تجربه استفاده از آن هزاران میلیارد تومان را به ارمغان آورده است. صنعت خودروسازی این کشور اگرچه سخنگوی این وزارتخانه می‌گوید: با توجه به پایان انقضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی که قیمت‌گذاری خودرو را به این وزارتخانه داده بود، این وزارتخانه دیگر اختیاری برای عرضه خودرو در بورس کالا ندارد. و در این راستا باید منتظر جلسه شورای رقابت، وزارتخانه و سایر تصمیم گیران بود.» اما وزیر اقتصاد در پاسخ به نامه رئیس سازمان بورس مبنی بر تعیین تکلیف ادامه پذیرش و عرضه خودروهای جدید در بورس نوشت: سیاست وزارت امور اقتصادی و دارایی. حمایت از سرمایه گذاران و افزایش شفافیت است.” بر این اساس و با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و عدم تایید سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق مصوبه شورای عالی بورس ادامه خواهد داشت. روال قبلی بوده و در صورت دریافت هرگونه درخواست از سایر نهادها و سازمانها، موضوع مجدداً مطرح خواهد شد. شورای عالی بورس و اوراق بهادار مطرح شود. امراله امینی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه تهران و کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: از کسی پنهان نیست؛ عملکرد شورای رقابت در زمینه قیمت گذاری محصولات خودروسازان در گذشته نه تنها بی تاثیر بوده است. بلکه خسارات جبران ناپذیری به شرکت های بزرگ این صنعت وارد کرده است. به نظر شما این روش فروش خودرو باید به کلی کنار گذاشته شود؟ در حال حاضر با توجه به شرایط بازار و صنعت خودرو، پاسخ به این سوال باید منفی باشد. زیرا فروش خودرو از طریق بورس کالا در دنیا روش معقول و با تجربه تلقی نمی شود اما در مقایسه با قیمت گذاری و فروش اجباری به قید قرعه روش مناسب تری است. البته برای اینکه نتیجه بهتری از عملکرد بورس کالا در خرید و فروش خودرو بگیریم، باید عرضه تمامی محصولات خودروسازان از طریق بورس را در دستور کار قرار دهیم. به گفته برخی فعالان بازار، هنوز اکثر قیمت های آزاد در بورس کالا به قیمت واقعی محصولات خودروسازان نزدیک نیست. ارزیابی شما در این زمینه چیست؟ میزان عرضه و تقاضا همواره تعیین کننده قیمت کالاهای عرضه شده در بورس کالا بوده و با عرضه محدود محصولات خودروسازان نمی توان قیمت صحیح را در این بازار کشف کرد. طبیعی است که وقتی عرضه کم است، قیمت های کشف شده در بورس در سطوح بالاتری تعیین می شود. بنابراین اقدامی که باید توسط سیاستگذار خودرو انجام شود، اشاره به ماهیت عملکردی بازار سهام است. اساساً عملکرد بورس بر اساس مکانیسم بازار و میزان عرضه و تقاضا است. بنابراین طبیعی است که وقتی عرضه کم است، قیمت های کشف شده در بورس نیز در سطوح بالاتری باشد. برای کنترل بازار باید عرضه خودرو به بازار فقط از طریق بورس کالا انجام شود. برخی فعالان بازار عرضه محصولات خودروسازان در بورس را مهندسی شده می دانند. به نظر شما چه زمانی می توان به قیمت پایه خودروهای عرضه شده در بورس کالا اعتماد کرد؟ واگذاری تنها یک سوم محصولات شرکت های بزرگ خودروسازی به بورس کالا باعث ایجاد صف های نامتعادل در دو سوی عرضه و تقاضای خودرو شده است. به نظر می رسد در شرایط فعلی سیاست گذار خودرویی کشور و مجلس باید شرایط افزایش تولید و عرضه محصولات در شرکت های تولیدی را تا بازگشت ثبات به بازار و همچنین ورود حجم بیشتری از خودروهای وارداتی دنبال کنند. . برخی از فعالان بازار سرمایه معتقدند قوانین بورس کالا در خصوص کشف قیمت محصولات فولادی و سایر محصولات فلزی نتوانسته کمکی به شفاف سازی این بازار کند. به نظر شما چه اقداماتی برای کشف قیمت مناسب برای محصولات خودروسازان موثر خواهد بود؟ تعیین قیمت پایه محصولات عرضه شده توسط خودروسازان در بورس کالا باید با استراتژی کامل تری انجام شود. خودرویی که تقاضای آن بیشتر است را نمی توان با قیمت کمتری در بورس عرضه کرد. بدیهی است که قیمت پایین منجر به تقاضای بیشتر برای محصولات می شود. این روش نوعی عدم تعادل در تقاضا ایجاد می کند و به این ترتیب ارقام بالاتری برای برخی خودروها کشف می شود. این نیز باعث افزایش نرخ سوم برای محصولات در بازار خواهد شد. نرخ پایه خودروها باید در مقایسه با یکدیگر و نسبت به میزان تقاضایی که برآورد می شود تعیین شود. افزایش نرخ پایه محصولات عرضه شده در بورس کالا باعث التهاب جدی قیمت در بازار خودرو خواهد شد. بورس به عنوان ابزاری برای فروش و کشف قیمت کالاهای واسطه ای استفاده می شود. به نظر شما آیا این سازمان در کشف قیمت محصولات خودروسازان موفق بوده است؟ متأسفانه نباید از ابزارهای سیستمی که فرآیند مشخص و از پیش تعیین شده ای دارند انتظارات غیرحرفه ای داشت و در عین حال انتظار تولید نتایج رضایت بخشی داشت. به نظر من این حجم از آزمون و خطا در سیاست گذاری هزینه های زیادی را به صنعت خودرو و کشور تحمیل خواهد کرد. به نظر من اتخاذ تصمیم درست و اجرای کارشناسی آن، تصمیم گیری و البته فرصت نتیجه گیری در آن، به نتیجه درست می انجامد. اما استفاده از کارکرد شورای رقابت در قیمت گذاری اجباری خودرو که پیش از این نتیجه مطلوبی نداشته و در گذشته منجر به فروش اجاره ای شده است، تصمیم درستی نخواهد بود. پیشنهاد من این است که با توجه به شرایط فعلی صنعت و بازار خودرو، برای کسب سطح رضایت نسبی متقاضیان، فعلا از قیمت گذاری محصولات خودروسازان صرف نظر شود. به نظر شما امکان کاهش قیمت پایه برای عرضه یا تعیین سقف قیمت نهایی در بورس توسط شورای رقابت وجود دارد؟ قیمت پایه محصولاتی مانند شاهین سایپا نمی تواند کمتر از این باشد. زیرا زمانی که این خودروها بر اساس قیمت پایه معامله شوند، قیمت نهایی آنها برای مصرف کننده همان قیمت کارخانه خواهد بود. از سوی دیگر، اگر سقف قیمت باز از پیش تعیین شده باشد، خریداران با همان نرخ وارد فرآیند خرید می شوند تا اولویت را کسب کنند. زیرا اولویت با کسانی است که این نرخ را قبل از دیگران ارائه کرده اند. اما فارغ از این نگرانی‌ها، باید در نظر داشت که تصمیمات شورای رقابت در زمینه قیمت‌گذاری دستوری خودروسازان، آثار زیان‌باری داشت که سیاست‌گذار خودرو را مجبور به ثبت نام در سامانه‌های فروش خودروسازان کرد. برای عبور از شرایط سخت که آن هم ناشی از تفاوت قیمت کارخانه ای خودرو با بازار است. او برای شرکت در قرعه کشی خودرو آزاد بود. در واقع اختلاف قیمتی که شورای رقابت برای خودروهای داخلی در نظر گرفت به حدی بود که خرید خودرو به قیمت کارخانه مانند برنده شدن در قرعه کشی برای مردم است. یکی از دلایل بدتر شدن وضعیت با ورود قرعه کشی ها نیز تفاوت قیمت محصولات بود که قیمت های امروز یادآور عملکرد شورای رقابت یا نهادهایی مانند شورای رقابت مانند پشتیبانی است. سازمان قیمت گذاری اجباری خودرو


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید