از 25 میلیون خودرو در کشور حدود 7 میلیون خودرو فرسوده است



به گزارش « اخبار خودرو »، این روزها به دلیل آلودگی هوا; بنزین غیراستاندارد، خودروهای پرمصرف داخلی و گازوئیل مصرفی در صنایع و نیروگاه ها متهم به آلودگی هوا هستند. اما نکته مهم این است که هیچ یک از این عوامل به تنهایی نمی تواند باعث آلودگی هوا شود، بلکه این شرایط فراوانی عوامل مختلفی است که هم خودروهای پرمصرف در آن نقش دارند، هم کیفیت سوخت پایین و هم مصرف زیاد بنزین در زمستان در آن تاثیر دارد. . . در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد. کیفیت ضعیف خودروها در احتراق سوخت. اولین نکته در آلودگی هوا، مقدار احتراق سوخت است. در حال حاضر دنیا به سمت کاهش شدت مصرف انرژی پیش می رود زیرا میزان احتراق به معنای آلودگی هوا است. با این حال ایران همچنان مصرف انرژی بالایی دارد. در این بین اگرچه سیاست های کنترل و کاهش مصرف سوخت تصویب شده اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. به عنوان مثال در خصوص منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها; توسعه ناوگان ریلی، نوسازی اتوبوس و مترو به عنوان حمل و نقل عمومی و همچنین نوسازی ناوگان باری مورد غفلت قرار گرفته است. بر این اساس کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین اقداماتی که باید برای جلوگیری از آلودگی هوا انجام شود کاهش شدت مصرف انرژی در کشور است چرا که تا زمانی که این حجم احتراق سوخت در کشور ثبت شود نمی توان انتظار داشت. برای حل مشکل آلودگی هوا یکی دیگر از عوامل موثر بر آلودگی هوا، کیفیت سوخت علاوه بر کیفیت احتراق آن است. در سال های اخیر اقدامات موثری برای افزایش کیفیت سوخت در کشور انجام شده است. همچنین بر اساس قانون هوای پاک، سوخت توزیع شده در کلان شهرها باید دارای یورو 4 و کیفیت بالاتر باشد. اما نکته مهم این است که حتی اگر بهترین سوخت احتراق کامل نداشته باشد باز هم باعث آلودگی می شود. در حال حاضر می توان گفت اکثر خودروهای کشور کیفیت لازم در هنگام جرقه زنی را ندارند. از سوی دیگر خودروهای داخل کشور در هر 100 کیلومتر بیش از 10 لیتر سوخت مصرف می کنند. در سایر نقاط دنیا این عدد برای همین مقدار سفر کمتر از 5 لیتر است. به گفته کارشناسان، اگرچه کیفیت سوخت در کشور باید به تدریج افزایش یابد، اما توجه به کیفیت خودروها نیز ضروری است و باید در دستور کار قرار گیرد و خودروسازان داخلی به نوعی ملزم به رعایت قوانین جاری شوند. استانداردهای جهان البته در واردات خودرو باید به این موضوع توجه کرد. سوخت پاک مهمترین راه حل برای کاهش آلودگی هوا است. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: از 25 میلیون خودروی موجود در کشور حدود 7 میلیون خودرو فرسوده هستند که البته وضعیت موتورسیکلت ها نگران کننده تر است و می توان با بیان اینکه حدود 90 درصد آنها فرسوده و از کار افتاده هستند، گفت: به گفته داریوش گلعلی زاده، مهم ترین آلاینده هوا در شهرهای ایران ذرات 2.5 میکرومتری است، اما غلظت دی اکسید گوگرد نیز به دلیل تردد غیرنظامی ها زیاد است. خودروهای دیزلی استاندارد مانند اتوبوس و مینی بوس اگرچه به گفته مسئولان پایتخت از سوخت گازوئیل در نیروگاه ها استفاده نمی شود اما استفاده از این سوخت در برخی شهرها می تواند باعث افزایش میزان دی اکسید گوگرد در هوا شود.گل علیزاده معتقد است: راه حل کاهش آلودگی هوا در ایران استفاده از خودروهای با سوخت پاک مانند خودروهای برقی و هیدروژنی و استفاده از نیروگاه های با انرژی های تجدیدپذیر و غیرفسیلی است البته این در حالی است که طبق توافق به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، اکنون تنها هزار مگاوات یعنی کمتر از یک درصد انرژی مصرفی کشور در این نوع نیروگاه ها تولید می شود و خودروها و اکثر بنزین های مصرفی کشور هنوز استاندارد یورو 5 را ندارند. آنها اغلب با استاندارد یورو 4 تولید می شوند. وی ادامه داد: قانون هوای پاک مهمترین مصوبه مجلس است و طرح های کاهش آلودگی هوا را به دولت و نهادهای مسئول واگذار کرده است، قانونی با 34 ماده و مصوب سال 1395 که تنها یک بند آن به طور کامل اجرا شده است. تا کنون که تعطیلی یا ممنوعیت و محدودیت در شرایط اضطراری آلودگی هوا است.داریوش گلعلی زاده در پایان افزود: به طور کلی سازمان ها و نهادهایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و تولیدکنندگان بنزین، گازوئیل و سوخت های فسیلی، شهرداری ها و متولیان نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین وزارت کشور و بهداشت و سازمان محیط زیست در زمینه «بهبود وضعیت کارخانجات، بهبود وضعیت مسؤولیت دارند». خودروسازان و همچنین کاهش ریزگردها باید اقدامات خود را در این زمینه روشن کنند.»


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید