از راه اندازی خط تولید مکانیزه رنگ گرفته تا خطوط پرس شاپ



به گزارش « اخبار خودرو »، شرکت کرمان خودرو یکی از شرکت های قدیمی در حوزه خودروسازی است که در سال های اول فعالیت خود و در سال های اخیر همکاری با شرکایی مانند فولکس واگن، دوو و هیوندای را تجربه کرده است. شروع به تولید خودرو با خودروسازان چینی کرده است. این شرکت در سال جاری محصولاتی را با برند KMC خودرو روانه بازار کرده و قصد دارد در چند سال آینده تیراژ را افزایش داده و سبد محصولات خود را توسعه دهد. کرمان خودرو برای دستیابی به این هدف اقدام به راه اندازی بخش های جدید و توسعه فعالیت های گذشته کرده است. مهمترین اقدام کرمان خودرو برای افزایش کمی و کیفی محصولات در سال آینده راه اندازی خط تولید رباتیک در مجتمع منطقه ویژه اقتصادی ارگ نو است. در حال حاضر خط رنگ این شرکت با پاشش دستی انجام می شود و با راه اندازی خط رباتیک میزان تیراژ شرکت افزایش می یابد. به گفته مدیران این شرکت قرار است در سال 1402 تیراژ این شرکت با جهشی از 30 هزار خودرو فعلی به حدود 90 هزار خودرو در سال برسد. در حال حاضر ظرفیت سالن رنگ خودرو کرمان که به روش سمپاشی دستی انجام می شود 12 خودرو در ساعت می باشد. اما با راه اندازی سالن رنگ مکانیزه این تعداد به 18 دستگاه در ساعت می رسد و 50 درصد به ظرفیت تولید کرمان خودرو اضافه می شود. علاوه بر این، با معرفی خط رنگ رباتیک و به روز، جهشی کیفی مورد توجه این شرکت قرار گرفته است. این یعنی 110 هزار دستگاه خودرو برای سالن رنگ جدید کرمان خودرو در سال. استراتژی افزایش توان کرمان خودرو با ظرفیت بام خودروسازان بام خودروسازان یکی از زیر مجموعه های گروه کرمان خودرو می باشد. این شرکت طی سال های گذشته با خودروسازانی مانند فولکس واگن، جیلی و لیفان همکاری داشته و محصولات مختلفی را روانه بازار کرده است. خودروسازان بم هم اکنون به منظور افزایش قدرت خودرو کرمان اقدام به تولید محصول S3 می کنند. همچنین قرار است محصول جدیدی در این واحد توسط خودروسازان بم تولید شود. همزمان قرار است خط رنگ مکانیزه و بسیار پیشرفته کرمان خودرو نیز در گروه خودروسازان بم ساخته و راه اندازی شود. امیرحسین زاده مدیرعامل کارخانه خودروسازی بام در خصوص این شرکت گفت: گروه خودروسازی بام از سال 1376 با راه اندازی سالن دکوراسیون و تولید 18 خودرو در ساعت فعالیت خود را آغاز کرد و سالن اصلی فاز اول خودروسازان بم دارای یک به مساحت 36000 متر مربع و سالن سوم شامل بدنه سازی و تزئینات و همچنین رنگ مکانیزه شرکت ایران خودرو که در حال تهیه و نصب تجهیزات می باشد.به روزترین سالن رنگ کشور با مدیرعامل کارخانه خودروسازی بم در مورد سالن جدید رنگ کرمان خودرو با ظرفیت 18 خودرو در ساعت اظهار داشت: این سالن یکی از به روزترین سالن های رنگ دنیا خواهد بود و از آخرین فناوری های روز دنیا بهره می برد. این زمینه. سالن رنگ جدید کاملاً روباتیک است و حرکت اجسام کاملاً خودکار خواهد بود. یعنی بدنه به صورت خام وارد این سالن رنگ شده و پس از گذراندن مراحل رنگ وارد سالن دکوراسیون می شود. جدیدترین فناوری های بکار رفته در این سالن رنگ آمیزی تمامی محصولات خودروهای کرمان می باشد. سالن رنگ ما شامل خطوط مختلف است. یک قسمت شامل حوضچه های رنگ و آماده سازی لایه اصلی بدنه است و سپس سطوح عایق صدا و عایق رطوبتی را داریم. همچنین یک سری صدا خفه کن خواهیم داشت که از ورود صدا به داخل خودرو جلوگیری می کند. در نهایت یک اسپری سه مرحله ای رنگ پرایمر، رنگ کد پایه و در نهایت رنگ کد شفاف خواهیم داشت.» شرکت قطعات تولیدی نخل کریمان و پرس بدنه محصولات کرمان خودرو در حال حاضر بخشی از تولید بدنه و ملزومات محصولات کرمان خودرو مانند G4 در این شرکت این شرکت شامل دو سالن می باشد که هر سایت این شرکت شامل چندین خط پرس مختلف و خط جی وان شامل سه پرس 2300، 1250 و 1000 تنی می باشد. پرس 1000 تن و پرس 3600 تن و یک پرس 400 تن در حال حاضر این شرکت به تولید قطعات بدنه خودرو G4 اعم از گلگیر و سقف و قطعات آرماتور داخل سقف می پردازد ورق مورد استفاده در این مجموعه از فولاد تامین می شود. مبارکه و مجموعه سقف خودروهای G4 نیز در این مجموعه تولید می شود که داخلی سازی و عرضه محصولات با بدنه مرغوب در این مجموعه ظرفیت تولید و داخلی سازی کرمان را افزایش می دهد. خودرو. به گفته مدیران شرکت قطعات تولیدی نخل کریمان، قرارداد اولیه شرکت تولید بدنه برای محصول G4 است؛ اما احتمالا برای تولید سایر بدنه های خودرو نیز قراردادی منعقد خواهد شد. برای خودروی G4 چهار قالب برای سقف، چهار قالب برای گلگیر سمت راست و چهار قالب برای گلگیر چپ در نظر گرفته شده است. یعنی 12 قالب برای سقف و گلگیر داریم. برای قطعات تقویتی، هر کدام دو قالب وجود دارد. شرکت نیرومحرکه کرمان خودرو از سال 1358 در زمینه مونتاژ خودروهای سواری و همچنین گیربکس و اکسل برای تولید محصولات جدید فعال بوده است. این شرکت کار خود را در سال 79 با مونتاژ گیربکس پراید آغاز کرد که تا سال 87 ادامه داشت.این شرکت نیز 19 قطعه برای گیربکس پراید تولید کرده و در حال حاضر بخشی از بازار لوازم یدکی را تامین می کند. در این مجموعه محورهای جلو و عقب خودروی S5 تولید شده و پروژه هایی برای سایر قطعات خودروهای کرمان موتور نیز تعریف شده است. تولید چند قطعه S3 و G4 برای سال آینده در این شرکت از گروه کرمان خودرو تعریف شده است. سرسیلندر G4 یکی از پروژه های مهم این شرکت در راستای افزایش داخلی سازی این خودرو اقتصادی شرکت کرمان موتور است. شرکت پیشرانه کرمان خودرو برای خودروسازان دیگر مانند زامیاد، سایپا و ایران خودرو نیز قطعه تولید کرده است. سرسیلندر موتور XU نیز از جمله محصولات تولید شده در این شرکت است. بازدید از خط تولید شرکت کرمان موتور کرمان موتور در سال 1352 با هدف اشتغال زایی در منطقه محروم بم و با هدف ایجاد اشتغال در این منطقه تاسیس شد. این شرکت در ابتدا محصولات دوو مانند ماتیز و سیلو را تولید می کرد و سپس با خودروسازانی مانند فولکس واگن و هیوندای همکاری می کرد. کرمان موتور در سال های اخیر همکاری گسترده ای با خودروسازان چینی مانند جک داشته و چندین مدل از محصولات این شرکت را تولید و روانه بازار کرده است. کارخانه کرمان موتور 110 هکتار مساحت دارد. این واحد تولیدی اولین کارخانه ای بود که در ارگ جدید بم ساخته شد. این مجموعه دارای سه سالن بدنسازی، رنگ، مونتاژ و دکوراسیون می باشد. در حال حاضر 6 خط خودرو جک در گروه کرمان موتور فعال است. خطوط فعلی کاملا دستی هستند در حالی که در گذشته که محصول گل فولکس واگن در این شرکت تولید می شد، خطوط رباتیک این شرکت آلمانی در آنجا نصب می شد. با شروع تحریم ها در دهه های اخیر و خروج فولکس واگن از ایران، خطوط رباتیک این شرکت مونتاژ شده و در حال حاضر تولید به صورت دستی انجام می شود. طرح تولید 90 هزار دستگاه خودرو در سال 1402 منصور عسگریان مدیر کارخانه کرمان موتور درباره ظرفیت تولید این مجموعه گفت: روزانه بالغ بر 220 خودرو در این مجموعه تولید می شود که برنامه افزایش تیراژ در سال آینده است. و روند صعودی را آغاز کنیم.در حال حاضر طبق برنامه تولید روزانه حدود 110 خودرو تولید می کنیم.» وی در خصوص میزان داخلی سازی محصولات کرمان موتور نیز اظهار داشت: محصول جی 4 ما که محصول استراتژیک ما نیز هست بیش از 70 درصد داخلی سازی شده است، سایر محصولات نیز بیش از 30 درصد داخلی سازی شده اند. با توجه به اینکه آیا خطوط رباتیک دوباره مورد استفاده قرار می گیرد یا خیر؟ وی به وضعیت تیراژ و ضرورت اقتصادی استفاده از خطوط رباتیک در تولید اشاره کرد و افزود: امسال احتمالاً به تولید 35 هزار خودرو دست پیدا خواهیم کرد بنابراین باید توجیه اقتصادی داشته باشد اما برنامه کرمان موتور برای سال آینده این است. برای رسیدن به تیراژ 90000 خودرو.”


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید