ادامه واردات کامیون های فرسوده علیرغم ظرفیت تولید 100000 دستگاه



به گزارش « اخبار خودرو »، کامیون های فرسوده اروپایی سه ساله به بهانه بهبود بازار تجاری وارد کشور شدند اما پس از گذشت دو سال; همانطور که انتظار می رفت این طرح تاثیر مثبتی بر بازار این خودروها نداشته است. در عین حال با واردات این خودروها خریداران آن با مشکلات عدیده ای مواجه شدند و بازار کامیون کشور با افزایش بی رویه قیمت همراه شد. اما این طرح همچنان ادامه دارد و به نظر نمی رسد حتی در شرایط فعلی که کسبه کشور وضعیت بهتری نسبت به سال های گذشته دارند، برنامه ای برای توقف این طرح وجود نداشته باشد. یک کارشناس حوزه خودرو در این خصوص معتقد است; واردات نمونه های دست دوم با بیش از 20 تولیدکننده تجاری داخلی و ظرفیت تولید 100 هزار خودروی سنگین تجاری، نمونه ای از هدر دادن منابع ملی و سوزاندن فرصت ها در بخش تولید است. واردات آثار؛ خنجر در دل تولید حسن قاضیان کارشناس خودرو با اشاره به واردات کامیون های سه ساله اروپایی به روزنامه دنیای خودرو گفت: واردات خودروهای فرسوده مانند خنجری در قلب کشور است. تولید داخل؛ چه در سوارکاری و چه در بازرگانی.وی این طرح را با مشکلات زیادی همراه دانست و اظهار داشت: موضوع این است که در سال های اخیر فشار زیادی بر خودرو وارد شده است. تولیدکنندگان کشور به ویژه در بخش بازرگانی، محصولاتی مطابق با استانداردهای روز دنیا و استانداردهای 85 گانه تولید کنند. این در حالی است که سازوکار خاصی برای بررسی وضعیت استاندارد و فنی خودروهایی که دست دوم وارد کشور می شوند وجود ندارد.» ورود مدل های گران قیمت به کشور، این کارشناس حوزه خودرو نیز اظهار داشت: لازم به ذکر است که اگر خودروهای فرسوده مقرون به صرفه و دارای شرایط جالبی بودند، قطعا در کشور مبدا مورد استفاده قرار می گرفتند و صاحبان این خودروها نیازی به تعویض و پرداخت هزینه نداشتند. نداشت.» وی با بیان اینکه این خودروها قطعاً اقتصادی نبودند که وارد پروسه فروش شدند، افزود: مطمئناً یا مصرف سوخت این خودروها افزایش یافته و یا فرسوده هستند و به لوازم یدکی زیادی نیاز دارند. در کل معتقدم خرید محصولات دست دوم در هیچ زمینه ای به نفع کشور و مصرف کننده نیست. چرا باید اجازه ورود کالاهای دست دوم به کشور را بدهیم؟» مشکلات وارداتی؛ از ارزآوری تا کمبود سوخت مناسب، این فعال حوزه خودرو در ادامه به ضرر و زیان تولیدکنندگان تجاری کشور به دلیل واردات کامیون های فرسوده اشاره کرد و اظهار داشت: : «این در حالی است که واردات کامیون و به طور کلی خودروهای تجاری دست دوم علاوه بر مصرف کننده; به ضرر تولیدکنندگان این بخش است.» وی گفت: با گذشت دو سال از واردات کامیون های فرسوده همچنان با مشکلات زیادی در این بخش دست و پنجه نرم می کنیم. زیرا کامیون های وارداتی یورو 6 هستند و در کشور ما تنها 40 درصد سوخت با استاندارد یورو 6 تامین می شود. وی افزود: از این رو وقتی مالکان خودرو از گازوئیل وارداتی مملو از گوگرد استفاده می کنند، سیستم سوخت خودرو را از بین می برند و باید برای تعمیر این خودروها زمان و هزینه زیادی صرف کنند. وی در ادامه گفت: همچنین باید توجه داشت که با توجه به وارداتی بودن این خودروها، تعمیرات و قطعات یدکی آنها نیز وابسته به ارز است. ناکامی تولید در مقابل قدرت مافیای واردات، قاضیان در ادامه به وضعیت بازار خودروهای تجاری کشور اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر قرار بود واردات این خودروها باعث کنترل و کاهش قیمت مدل ها در کشور شود. بازار اما پس از واردات این خودروها “قیمت ها سر به فلک کشیده” گفت: مافیایی پشت این موضوع وجود دارد که نمایندگان مجلس را مجاب می کند تا واردات این کامیون های سه ساله را در لیست قرار دهند. قوانین دائمی.» این فعال حوزه خودرو در پایان با اشاره به این خطر گفت: به گفته دبیر انجمن خودروسازان؛ در کشور ما 20 شرکت تولیدکننده خودروهای تجاری با ظرفیت تولید سالانه بیش از 100 هزار دستگاه فعال هستند، اما باز هم عده ای با الفاظ به ظاهر اطمینان بخشی سعی دارند مجلس را برای واردات مدل های کارکرده قانع کنند. چون در این موضوع رانت زیادی برای آنها وجود دارد».


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید