اجرای استاندارد یورو 5 با سوخت بی کیفیت باعث کاهش آلودگی هوا نمی شود



رئیس اداره تایید و تایید محصولات ایران خودرو با تاکید بر اینکه مشکلات آلودگی هوای شهرها هیچ تناسبی با میزان آلایندگی محصولات تولیدی ندارد، گفت: ترکیب خودروهای یورو 5 با سوخت بی کیفیت فعلی نه تنها تاثیری ندارد. کاهش آلودگی هوا اما به دلیل عدم تطابق سیستم های احتراق و کنترل خودرو با مصرف سوخت باعث افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو و کاهش عمر مفید خودرو می شود. سررسید استاندارد هر کشوری است. آنها محصولات مختلفی دارند.” به گفته وی بلوغ و توسعه استانداردهای هر کشور، ضمن افزایش اعتماد و رضایت مشتریان، موجب ارتقای توانمندی تولیدکنندگان و افزایش رقابت پذیری آنها می شود. بنابراین استانداردهای هر کشور نشان از توسعه یافتگی آن کشور دارد و تدوین استانداردهای آینده نگر یکی از ابزارهای کشورهای مختلف برای رشد و توسعه محسوب می شود. بنی امیریان با اشاره به لزوم تطبیق سوخت مصرفی با استانداردهای خودرویی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین عوامل موثر در اثربخشی استانداردها، تطابق استانداردهای مختلف و مرتبط محصولات با یکدیگر است، گفت: همانطور که برای ایجاد رفاه مردم در استفاده از انرژی الکتریکی، ولتاژ شبکه برق باید با لوازم برقی هماهنگی کامل داشته باشد، استانداردهای تمامی محصولات مختلف مرتبط با یکدیگر نیز باید هماهنگی کامل داشته باشد. صنعت خودرو یکی از صنایعی است که استانداردها در آن نقش انکارناپذیر و مهمی را ایفا می کنند و خودرو یکی از محصولاتی به شمار می رود که پیچیدگی های زیادی دارد و به بسیاری از زمینه ها مربوط می شود که یکی از آنها مربوط به سوخت است. » رئیس اداره تایید و تایید محصولات ایران خودرو افزود: کیفیت سوخت خودرو می تواند نقش بی بدیلی در رفتار خودرو داشته باشد و به همین دلیل در تمامی کشورهای پیشرفته استانداردهای سوخت شباهت زیادی به استاندارد خودرو دارد و در صورتی که این مطابقت باشد. رعایت نشده، نه تنها جامعه مصرف کننده از آن منتفع می شود، گفت: توسعه سودی ندارد، بلکه تولیدکنندگان نیز با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. در حالی که سابقه کشور ما در زمینه استانداردها بسیار طولانی و فراتر از سایر کشورهای منطقه است، ناکافی بودن برخی از این استانداردها باعث شده است که کشور از مزایای توسعه برخوردار نباشد. واضح است که در حالی که سال ها از اجباری شدن استاندارد آلایندگی یورو 5 می گذرد، استاندارد سوخت با سرعت بسیار پایین تری حرکت کرده و به وضوح از استاندارد آلایندگی عقب تر است. بنی امیریان افزود: ادامه این مسیر قطعاً به نفع جامعه نخواهد بود و در چنین شرایطی مجبور کردن خودروسازان به رعایت استاندارد یورو 5 با وجود مشکلات فراوان عرضه و تولید از یک سو و تاکید بر توزیع سوخت. از سوی دیگر با سطح کیفی بسیار پایین‌تر نتیجه می‌شود و تنها سرمایه ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما صنعت خودرو بنا به وظیفه اجتماعی خود و رعایت الزامات مراجع قانونی، تولید یورو را قرار داده است. 5 خودرو را سرلوحه کار خود قرار داده و تمامی محصولات خود را با استاندارد یورو 5 روانه بازار می کند، این در حالی است که در برخی موارد حتی در حد تست نمونه خودروها، سوخت مربوطه در دسترس نیست! وی تخریب سریع کاتالیست به عنوان یکی از سیستم های گران قیمت، افزایش آلودگی هوای شهرها، افزایش هزینه های خرید و نگهداری برای مشتریان و… را تنها بخشی از پیامدهای این عدم تناسب استاندارد عنوان کرد. و همچنین سایر اختلافات مشابه برای جلوگیری از هدر رفت منابع ارزشمند ملی و تسریع در پیشرفت کشور در مسیر تعالی.» تارای برقی در مرحله اعتبار سنجی است.در همین حال مدیرعامل شرکت تام از تحویل نهایی خبر داد. نمونه خودروی برقی تارای تا پایان سال کیوان وزیری با اشاره به نیاز سالانه 30 میلیونی هر قطعه به محصولات جدید گروه صنعتی ایران خودرو یعنی ریرا و TF21 در خصوص آخرین وضعیت تارای برقی گفت: : فعالیت های مربوط به طراحی تارا برقی به اتمام رسیده و در مرحله تصویب هستیم.وی با بیان اینکه نمونه نهایی تارا برقی تا پایان سال تحویل می شود، افزود: شارژ برقی ایستگاه ها نیز توسط شرکت مپنا در حال اجراست که تام مسئولیت طراحی و اعتبار سنجی آن را بر عهده دارد و مسئولیت تامین آن نیز بر عهده گرفته شده است.


اخبار خودرو

دیدگاهتان را بنویسید